Hur ofta behöver man städa bland annat. .....
Hej alla. Köpte 2 små krabater till barnen i fredags, givetvis tar jag huvudansvaret men vill att dom ska göra så mycket som möjligt. Nu min fråga: terrariet är 80x40x30 och dom på djuraffären sa att det var tillräckligt stort. Men hur ofta behöver man städa i det och behöver man byta allt material eller räcker det med att ta bort det som behövs, där dom har uträttat sina behov. Hur mycket kutterspån behöver dom? Dom sa även att dom skulle ha ett hjul och så sålde dom ett plasthus till oss, men jag vet nu att jag skulle naturligtvis ha läst på lite grann innan att man inte ska ha plast saker till gerbiler, men jag litade på dom och jag vet att det inte är populärt att göra som jag/vi har gjort. Att vara helt opåläst brukar ju inte vara populärt när man skaffar sig djur som man inte vet ett dugg om så jag är beredd att få höra ett och annat. Men vi, även jag tycker om dom så dom kommer att få det bra hos oss. Vill det bästa för dom.
inte hjul/plast/bomull/tyg osv. toarullar och kartonger är bra,minst 10 cm spån,byt i buren 1-2 ggr i månaden,och bytr då allt spån. lycka till:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Tack för svaret. Då vet vi hur och vad som ska vara inne hos dom. Toarullar har dom och det verkar dom verkligen att gilla. Har även en skål med sand som dom tvättar sig i och uträttar sina behov i.
vet inte hur många liter ert terrarium är men det är lag på att en gerbil ska ha minst 50 l så har man två så bör det vara ett terrarium/akvarium på minst 100 l. de ska ha minst 20 cm spån så att de kan gräva ordentligt. hjul ska man inte ha då de kan fastna med svansen och de inte kan springa rakt. är bättre att köpa en liten gallerhage åt de som man kan rasta de i minst 45 min varannan dag…
man kan även ha tekartonger och har man kapselmaskin för löfbergs lila så kan man även ge de såna kartonger, mina gillar de :). man kan även klippa ner papperstidningar till och även toa/hushållspapper. det kan de använda till att boa med. man behöver inte ha chinchillasand till de att "bada" i utan man kan köpa blästersand från jula som är mycket billigare. städning av buren varierar lite från hur stor den är. men i alla fall en gång per månad.
det är nog på gränsen att vara för litet men om ni köper en rasthage och har de där så borde det gå…
sen finns det billiga akvarium på blocket, ni kan även kolla på akvariefisk i fokus.
Jag får rätta ulrikame. Det är INTE lag på att det ska vara minst 50L per gerbil. Detta är enbart en rekommendation från oss uppfödare. Lagen däremot säger att minsta tillåtna yta för gerbiler är 0,12 kvm för två gerbiler vilket blir ca 25 L då kortaste sidan på buren måste vara minst 25 cm och höjden måste vara minst 20 cm. Detta kan man läsa hos jordbruksverket. Däremot är dessa minimi mått alldeles för litet för att kunna tillfredställa gerbilens behov. Mått som jag anser mer passande som minsta mått för två gerbiler i ett sällskapshem är att ha ca 40-50 cm på kortaste sidan och minst 40 cm på höjden. Då får man plats med spånmängd på 20 cm och kan ge dom en berikande bo miljö :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
tack för att du rättade mig :)
trodde att det var lag på det inte rekommendationer. synd att det inte är lag. mitt akvarium på 325 l känns ibland för litet men det är för att jag vill ha så stort som möjligt åt mina djur ;). och då är det ändå ca 3ggr (?) som rekommenderat…
man får hoppas att det blir ändring på det…
Phu, vart lite rädd där ett tag, men så har jag läst på gerbilföreningen och där står det att minsta för 2 gerbiler är 45 L. Så då är det ju lugnt :)