vad heter vitteckningarna?
Hej!Jag kan färgerna hyffsat bra nu, men jag har det fortfarande lite svårt för vitteckningar. Kan ni hjälpa mig lite? Här är min nutmegbebis, han är vittecknad. Men vilken vitteckning? Hur ser man att det är en just sån?
Ni får mer än gärna dela med er av bilder på vitteckningar, och vad vitteckningen heter.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Och Viola, black pied collared/varigated? Hur ser man skillnad på de?
// Linah
Gerbilsidan
Din lilla nutmeg är en patched. Detta ser man på att det är som tre fläckar - nos, panna och nacke. Din svarta gerbil på andra bilden är en pied variegated. Detta ser man på att han har vitt på rygg och rumpa. En collared ska inte ha vita hår i de svarta fälten.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ungen är nog Pied Collared.
Nu undrar jag en sak, varför undrar du om Viola? Du har ju skrivit att hon är Black Pied Varigated på gerbilsidan.
#2 Tack så mycket för hjälpen!
// Linah
Gerbilsidan
#3 Jag chansade, och så ville jag veta skillnaden 😛Sen kanske jag bara gissade rätt just då jag skrev in det på hemsidan!
// Linah
Gerbilsidan
#4 White spot skulle jag tippa på. 😉
Lita inte allt för mycket på det jag säger för jag är inte jättebra på färger. 😃
#6 White spot är väl bara på vitmagade djur? *måste googla*
// Linah
Gerbilsidan
#7 Haha 😉
White spot är samma teckning som patched. White spot heter teckningen på de färger som har vit mage (i grundfärgen). Och patched heter dom som är helt solida i grundfärgen. Ex: agouti som har teckningen som ser ut som patched heter dock inte patched pga att agoutis har vit mage i grunden så de heter white spot istället. Men en black som har samma teckning heter patched då black är en solid färg i grunden. Men varför det är olika namn på samma teckning förstår jag dock inte vitsen av men det är så det är :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#9 Åh då förstår jag! Tack så mycket för hjälpen!
// Linah
Gerbilsidan
.
// Linah
Gerbilsidan