Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1405 ggr
emsyzz
0

Vad kan gerbiler äta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan man ge gerbiler som godis? Finns det något man absolut aldrig bör ge dem? Gurka, hundmat, kakor, salladsblad mm. Vad funkar och vad funkar inte? Vad är era gerbilers favoritgodis? :) Gärna saker de inte blir så tjocka av..;)

ForeverEmma_
0

Det jag har som godis till mina gerbiler är solrosfrön, mandlar och hasselnötter. Men dem får inte det varje dag och om dem får flera dagar i rad så får dem inte mycket.

Och favoriten av godisarna är solrosfrönen.

Jag skulle inte ger hundmat eller kakor då det inte alls är gjort för gerbiler. Sen skulle jag inte ge färskmat som godis eftersom man bara ska ge dem färskmat 2-3gånger i veckan för att det är inte bra för deras magar att få för mycket.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

emsyzz
0

Okej, det ska jag testa! Jag har läst på flera ställen att hundmat är bra eftersom det är svårt att få i dom protein på annat sätt, våra gillar inte ägg…

lollynonna
0

vad har hänt med öronen?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Gerbilles
0

Torrfoder till hund funkar, det är en bra proteinkälla! Vet dock inte i hur stora mängder man ska ge det (alltså om man borde ge det som färskmat eller inte). Har hört att vissa har det i det vanliga fodret.

Jag brukar som Emma ge främst solrosfrön och mandelflarn som godis. Ibland festar jag också till det och köper jordnötter, sådana som har skal kvar, så småttingarna får kämpa lite efter det gottiga. 😃

ForeverEmma_
0

spännande att man kan ge hundmat till gerbiler, då har man lärt sig något nytt då :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

emsyzz
0

#3 Gerbilen på bilden är inte en av våra egna utan en vi brukar passa ibland så jag vet faktiskt inte. Jag gissar att hans bror bet av dom för öronen har inte alltid varit så. Deras bur är väldigt liten och de har inte material till att bygga gångar vilket gjort att de utvecklat många onaturliga beteenden… Hans ägare trodde att de hade skrumpnat ihop men det tycker jag låter väldigt konstigt… #4 Ska testa med jordnötter så de får kämpa lite! Jag ger torrfoder, ca 2-3 pärlor i månaden. Jag tror de vet själva när de behöver proteinet för ger jag mer äter dom det inte. :)

lollynonna
0

#t synd… kan ni inte ge dem större eller informera ägaren om detta?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

emsyzz
0

Ägaren vet om det… När jag passar dem/honom så försöker jag ha dem/honom utanför buren så mycket jag kan men jag passar dom/honom ju inte så ofta.. Jag lägger in så mycket hö och toarullar det får plats i deras/hans bur men de/han har nästan glömt bort hur man bygger gångar. Han har inget hus i buren heller utan det är pyttelite bomull han har som en grotta. Den ena gerbilen gick nyligen bort och jag tror inte det är så långt kvar för den andra heller, det känns nästan lite skönt kan jag tycka… Dom har ju inte levt så bra liv direkt.