Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 2025 ggr
Anne.K
6

Gerbilerna hos Myomorpha

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte jag skulle göra en tråd tillägnat mina gerbiler som bor hos mig i nuläget och presentera dom alla en och en :) (om någon är intreserad av att veta lite om dom vill säga, haha)… Men jag tänkte iaf att det kunde vara lite kul, då jag just nu har tråkigt och inget annat att göra för stunden, hehe.

Då börjar jag med den äldsta i min besättning och jobbar mig neråt till den yngste som då hamnar sist :P

Först ut:

Tsunami's Chisai
född: 2010-12-25
färg: Black eyed white

E: Tsunami's Tyson 
U: Norpan

Status: Pensionerad avelshane som tidigare producerat 2 kullar hos mig och är hanen som jag startade min uppfödning med.

Om Chisai: 

Han är en väldig snäll gammal man som inte gör så mycket väsen av sig. Han strosar runt i buren i all godan ro och kommer fram ur sitt hål direkt han hör att man öppnar luckan och ska kolla vad man gör. Just nu lever han ihop med hans dotterson Titan och dom är så goa tillsammans och ligger i princip alltid i en myshög tillsammans. Chisai är min personliga lilla ögonsten och han kommer jag aldrig sälja ifrån mig, utan han kommer få bo här resten av livet ❤️

Bild på Chisai:

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
4

Gerbil nr 2:

Tsunami's Lill
född: 2011-09-02
färg: Blue Patched

E: Onyx
U: Zecora

Status: Är aktuell som avelshane hos mig. Han har redan producerat 2 fina kullar och ska lite senare få vara far till en 3:e och förmodlingen sista kull där han ska få lägga grunden för min blue/diluted avel.

Om Lill:

Även Lill är en mycket snäll gerbil som snabbt tar till sig ungar under sina vingar (eller ska man säga tassar?). Och är överlag en ganska lugn gerbil. Även Lill har blivit en av mina ögonstenar i besättningen och även han kommer få leva livet ut hemma hos mig då jag aldrig någonsin kommer frivilligt släppa ifrån mig denna charmiga gerbil.  Just nu lever han tillsammans med sin son Highwind.

Bild på Lill (har så många fina bilder på Lill så det är svårt att välja, men tycker den här bilden är så charmig trots lite sämre kvalité):

Anne.K
3

Gerbil nr 3:

Myomorpha's Snusmumriken
född: 2012-04-15
färg: Agouti

E: Tsunami's Chisai
U: Kristallen's Rapunzel

Status: Är på tillväxt och under utredning för att få bli avelshane.

Om Snusmumriken:

Snusmumriken, även kallad för Snus eller Snusen här hemma. Är en helgo gerbil som hanteras med lätthet och är lätt att plocka med. Även han är snäll men även lite tuffare än sin gamla farsgubbe. Innan var Chisai alltid den största gerbilen hos mig, men nu har sonen Snus växt ikapp honom. Snusmumriken är ur min allra första kull och även på så vis Chisai's äldsta son. Och även Snusen har blivit en av mina dyrbara ögonstenar så även han kommer få bo kvar hos mig livet ut då han helt enkelt är för underbar i mina ögon för att jag ska kunna skiljas ifrån han. Idag lever han med sin systerson Underhill i god harmoni.

Bild på Snusmumriken:

Anne.K
4

Gerbil nr 4:

Myomorpha's Charlotte
född: 2012-06-18
färg: Black

E: Tsunami's Chisai
U: Kristallen's Rapunzel

Status: Pensionerad avelshona, som tidigare producerat 2 fina kullar.

Om Charlotte:

Charlotte är ur min andra kull och syster till Snusmumriken (dock ej kullsyskon). Charlotte är den tamaste av alla mina gerbiler hittills. Hon är väldigt framåt och tvekar aldrig att komma upp i handen direkt man stoppar ner handen i buren. Hon är en rätt energisk gerbil som sällan sitter still utan vill utforska allt. Allt är spännande och ska nosas på och undersökas :P .Hon är också likt mina andra gerbiler en jätte snäll individ. Dock är hon uppe för försäljning även om det svider i hjärtat, men tyvärr kan man inte spara på dom alla då jag även vill komma framåt och ha plats för mina avelsmål. Hon lever tillsammans med sin fina dotter Arylon.

Bild på Charlotte:

Anne.K
4

Gerbil nr 5:

Myomorpha's Titan
född: 2012-12-07

E: Tsunami's Lill
U: Myomorpha's Charlotte

Status: Sällskap, eventuellt avel i framtiden.

Om Titan:

Titan är en i mina ögon vacker gerbil. Jag tycker han är så fin att bara sitta och titta på. Även han är snäll, dock försiktig men otroligt nyfiken. Dock har jag inte hunnit lära känna honom på något närmare plan ännu då han ändå fortfarande är ganska ung. Han lever tillsammans med sin morfar Chisai.

Bild på vackra Titan:

Anne.K
3

Gerbil nr 6:

Myomorpha's Underhill

Status: På tillväxt och under utvärdering för eventuell avel

Om Underhill:

Underhill är kullbror till Titan. Underhill är en snäll gerbil som gör glädjeskutt när han gillar något. Han verkar vara en gerbil som visar sina känslor lite mer än andra. Han är en mycket nyfiken kille som även smittas en del av sin burkamrat Snusmumriken i temperamentet. 

Bild på Underhill:

Anne.K
5

Gerbil nr 7:

Myomorpha's Arylon
färg: Black Pied Variegated

Status: Sällskap

Om Arylon:

Arylon är en riktigt trevlig men försiktig liten tjej och är kullsyster till både Titan och Underhill. Hon verkar vara lika nyfiken som sin mamma Charlotte men lite lugnare och har inga problem med att sitta still och ta lite pauser då och då. Även hon är uppe till försäljning tillsammans med sin mamma, även om jag hade önskat att jag hade haft platsen att behålla dom båda charmiga tjejerna… Men som jag nämnde tidigare så tyvärr går det inte spara på alla om man vill kunna röra sig framåt.

Bild på Arylon:

Anne.K
4

Gerbil nr 8 (sista gerbilen idag):

Myomorpha's Highwind
född: 2013-01-18

Status: på tillväxt

Om Highwind:

Highwind är minstingen i min besättning, han är yngst och den jag hittills känner minst. Men det jag vet hittills om honom iaf är att han är snäll och inte allt för svår att plocka med. Dock behövs det helt klart mer hantering från min sida med honom. Han lever tillsammans med sin pappa Lill.

Bild på Highwind:

Anne.K
1

Så det var allt för idag. På fredag flyttar 2 nya gerbiler hem till mig. Mer om dom kommer ni säkert få höra under nästa vecka då dom fått bo in sig under helgen :)

[GerbilLooover]
1

Vilka söta gerbiler och jättefina och söta bilder! 😃Kul att få "lära känna" dina gerbiler lite mer :)

Gerbilles
1

Jättefina bilder och foton! 😃

Alla dina gerbiler verkar ha väldigt härliga personligheter. 🙂

Anne.K
0

#9 tack :) #10 ja alla är dom underbara på sina egna små vis :)

lollynonna
0

Vad fina gerbiler du har!🙂

Alla verkar jättetrevliga!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

GerbilenDino
0

Så fina!

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Gerbilles
1

Haha såg nu att jag skrev i #10 "Jättefina bilder och foton", det ska stå gerbiler! 😛

Anne.K
0

#14 haha lätt hänt ibland att man skriver lite fel. Vet dock inte vad som är snurrigast? Att du skrev så eller att jag faktiskt inte ens reagerade på att du skrev så. :P haha

[GerbilLooover]
0

#14 #15 Haha xD

GerbilenDino
0

La inte heller märke till det :P…

Med vänliga hälsningar, Dino & Honi.

:3

Anne.K
5

Dags att uppdatera lite här om vilka gerbiler som bor hos mig idag. Det har ju hänt en hel del sedan jag skapade denna tråden. Vi börjar helt enkelt från början och jobbar oss framåt :P

Tsunami's Chisai

Han finns inte på jordelivet längre utan lämnade mig och de andra gerbilerna i augusti 2013 pga. tumör. Han lämnade ett stort hål i mitt gerbilhjärta och jag saknar honom fortfarande. Men jag får glädja mig åt alla minnen som jag skapat tillsammans med Chisai. Och han har även lämnat efter avkommor där hans gener kommer leva vidare, så för mig kommer han aldrig vara helt död så länge hans blod fortsätter att rinna i andra gerbilers kroppar ❤️ (bild på Chisai finns i trådstarten).

Tsunami's Lill

Han är idag pensionerad avelshane hos mig och bara njuter av livet tillsammans med hans 2 senaste söner vid namn Myomorpha's Sea Devil och Myomorpha's Djinn. Han fyllde 2 år den 2:e september 2013. Jag hoppas på att få ha honom i livet minst 1 år till (gärna mer). Men än så länge har inte åldern börjat påverka han vad man kan se utan han kör på som innan med sin härliga nyfikenhet och busar med sönerna. 😃 (Bild på Lill finns i inlägg #1 )

"Myomorpha's" Snusmumriken

Han har fått agera avelshane nu under hösten och fått 2 fina kullar. Jag har dock inte pensionerat han ännu utan enbart satt han i vila i väntan på att se om han eventuellt kommer kunna komma till användning för en 3:e (och sista) kull någon gång i framtiden. Det får helt enkelt tiden utvisa. Han lever idag tillsammans med sin son Myomorpha's FuSoYa och verkar trivas väldigt fint med det. På torsdag ska dock en yngre son vid namn Myomorpha's Yojimbo få flytta in hos dom om allt går bra. (Bild på Snusmumriken finns i inlägg #2 )

"Myomorpha's" Charlotte

Bor inte längre hos mig. Utan hon och dottern Arylon fick flytta till en ny ägare. Och efter lite uppdateringar så verkar de trivas väldigt bra i det nya hemmet :). (bild på Charlotte i inlägg #3)

"Myomorpha's" Titan

Även han har flyttat till nytt hem och ny ägare och verkar trivas mycket bra :). Han användes aldrig till avel hos mig då han inte längre passade in i mina avelsplaner. (Bild på Titan i #4).

"Myomorpha's Underhill

Jag började överväga honom för avel under en period, men efter mycket grubblande och funderande så ansåg jag att han inte passade in i mina avelsplaner. Jag beslöt mig då för att låta han få flytta till ett kärleksfullt hem han med. Och han verkar trivas bra i det nya hemmet han med. :) . (Bild på Underhill #5).

"Myomorpha's" Arylon

Hon fick som sagt flytta tillsammans med mamma Charlotte. Jag ångrar faktiskt att jag sålde Arylon då hon var en så underbart mysig gerbil. Hon hade passat egentligen jätte bra i min avel nu när jag ser på det i efterhand. Men jag vet ändå att hon har det bra hos sin nya ägare och ägaren verkar tycka väldigt mycket om Arylon också. Arylon är den typen av mysgerbil som somnar i handen och verkligen myser. Hon är verkligen saknad! Jag hoppas jag lyckas få fram en ny individ i någon framtida kull som också blir en sådan mysgerbil, då kommer jag hålla hårt i den gerbilen och inte sälja den i första taget. Men men, det är lätt att vara efterklok. Huvudsaken nu är att Arylon har det bra :) . (Bild på Arylon #6)

"Myomorpha's" Highwind

Han är nu bestämd till att få bli avelshane. Parning är eventuellt planerad att bli någon gång i december. Highwind är lillebror till underbara Arylon och även om han inte är riktigt i samma mysnivå som Arylon så har han ändå det där lilla extra som jag inte riktigt kan sätta ord på. Han vibrerar när man håller han i famnen och är en lugn och go kille med glimten i ögat om man ska försöka uttrycka det på något vis. Jag hoppas verkligen att det blir trevliga ungar att behålla efter honom :). (Bild på Highwind #7 )

Så detta var då uppdateringar om de som redan fanns här i tråden. Jag har även fler gerbiler som inte ens presenterats ännu som bor hos mig som jag ska ta och presentera för er under denna veckan :). 

Detta är gerbilerna som jag inte ännu presenterat för er som bor här:

Tsunami's Duo Myomorpha's Moonwalk Myomorpha's Shadow Myomorpha's Sea Devil Myomorpha's Djinn Myomorpha's FuSoYa Myomorpha's Tofu Myomorpha's Ifrit Myomorpha's Yojimbo Myomorpha's Shiva
Och Myomorpha's Ninja

Jag orkar inte skriva om alla dessa gerbiler idag (som ni kanske förstår). Men deras presentationer kommer komma allt eftersom under veckans gång. 😉

thea_thea
0

Så kul att läsa om dina gerbiler :D

[EmmaPemma1]
0

Riktigt kul att läsa detta 😃

[GerbilLooover]
0

Kul att läsa :)

Anne.K
2

Tsunami's Duo

Född: 2012-12-16
Färg: Dilute Nutmeg
Kön: Hona

E:Lage
U: Leyden

Status: Aktiv som avelshona.

Om Duo:

Duo är en försiktig liten dam, men väldigt charmig på sitt lilla vis. Hon har producerat 2 fina kullar hos mig hittills. Och en 3:e (och sista) kull är planerad för henne, sedan är det dags för henne att gå i pension och bara få leva som kelgerbil. Hon är en fantastisk mamma som verkligen tar god hand om alla hennes ungar och ser till att alla mår bra. Nu bor hon tillsammans med dottern Tofu (ur hennes första kull) och alla ungarna ur hennes senaste kull. Men snart är det dags för pojkarna att få flytta från mamma och alla systrar. Duo är en väldigt vacker gerbil i mina ögon. Hon får mig att tänka på guldklimpar när jag ser henne, hehe.

Bild på fina Duo:

Anne.K
2

Myomorpha's Moonwalk

Född: 2013-06-25
Färg: Blue Patched
Kön: Hane

U: Tsunami's Doya

Status: Sällskapsgerbil, jag har även satt avelsförbud på honom.

Om Moonwalk:

Moonwalk tillhör mina favoritindivider här hemma. Han är lika charmig som sin pappa Lill. Han är nästan en kopia av pappa Lill. Och han har en helt underbar personlighet. Tyvärr har jag fått sätta avelsförbud på honom då han har epilepsi. Jag tycker det är jätte tråkigt att just en så underbar individ som han skulle råka få den sjukdomen. Men han kommer få leva resten av sitt liv hemma hos mig som min alldeles egna gosgerbil då jag aldrig säljer djur med sjukdomar. Han är så underbart söt med, varje gång jag ser honom så kan jag aldrig låta bli att le. Han är en gerbil som gör mig glad med sin stora närvaro ❤️.

Bild på Moonwalk:

Anne.K
3

Myomorpha's Shadow

Färg: Blue

Status: På tillväxt.

Om Shadow:

Shadow, kullbror till Moonwalk och även burkompis. Shadow är en väldigt framåt kille och riktigt trevlig. Han tvekar inte med att komma upp ur buren när man kommer utan direkt man öppnar locket så är alltid han först fram och vill komma ut. Han är relativt lugn i handen, är inte så benägen att vilja klättra åt alla håll och kanter utan nöjer sig ganska bra med att sitta i handen när man tar upp han. Jag har han just nu under utvärdering i hopp om att han ska kunna passa i min avel i framtiden och bidra både till min dilute avel och även med temperamentet. han är än så länge en lika underbar gerbil som sin bror Moonwalk och jag hoppas att det fortsätter så :).

Bild på Shadow:

Gerbilles
0

Åhh, Moonwalk och Shadow var ju bara för fina, och det var såklart dom andra med, men jag har alltid varit väldigt förtjust i färgen Blue. 😍

Anne.K
0

#25 ja visst är blue vackert :) jag är ju själv kär i blue därför försöker jag avla fram egna blåfisar ;). Dock en långsam process då det är svårt att få tag på avelsmaterial som inte är för nära besläktade med mina plus att jag även avlar i liten skala. Men jag har ingen brådska :).

Gerbilles
0

#26 Blue är ju verkligen helt otroligt fin! Är också fullkomligt kär i den färgen, måste helt klart äga en liten blåing någon gång! 😃 Det är ju såklart bättre att det går lite långsamt än att få fram massa gerbiler som är inavlade. 🙂

[GerbilLooover]
0

Blev helt kär i Duo nu, så söt :3

Anne.K
3

Myomorpha's Sea Devil

Färg: Dilute Slate

Status: Sällskap

Om Sea Devil:

Sea Devil är kullbror till Moonwalk och Shadow. Han lever tillsammans med pappa Lill och brorsan Djinn. Sea Devil är en försiktig herre, han är nog mer lik sin mor än sin far i temperamentet hittills. Han är ganska skygg och är svår att få upp ur buren och det har vart svårt att lära känna honom ordentlig. Detta gör att jag inte tycker att hans temperament passar in i min avel så han får leva som sällskapsgerbil, då jag vill att mina avelsgerbiler gärna ska vara framåt och kontaktsökande och vilja komma upp till mig. Men han är en fin kille att titta på iaf, så han får agera lite som ögongodis för mig :).

Bild på Sea Devil:

Whippetgerbilen
0

#23 åhh så söööt!:)

Dogs is my world ♥

Anne.K
1

Myomorpha's Djinn

Färg: Blue Patched

Status: Under utvärdering

Om Djinn:

Djinn är kullbror till Moonwalk, Shadow och Sea Devil. Han bor tillsammans med pappa Lill och Sea Devil.
Djinn är lite blyg av sig till en början, men ger man han bara lite extra tid så kommer han minsann fram och ska tävla med pappa Lill om vem som kan äta upp flest mandelflarn ur min hand på kortast tid :P . Han är en snäll och nyfiken gosse, men fortfarande lite osäker på den stora vida världen. Tillsammans med pappa och bror så är dom så himla tajta med varandra. Alltid när jag ser dom ligger dom ihop i en ordentlig myshög och myser. :)

Bild på Djinn:

Whippetgerbilen
1

Alla är jättesöta!!!

Dogs is my world ♥

Anne.K
0

Fortsätter att uppdatera tråden nästa vecka. Behöver ta nya foton på de kvarvarande gerbilerna som inte ännu blivit presenterade då jag bara har "bebis" bilder på dom tillgängligt :P .

De som presenteras under nästa vecka kommer vara:

Myomorpha's FuSoYa Myomorpha's Tofu Myomorpha's Ifrit Myomorpha's Yojimbo Myomorpha's Shiva
Och Myomorpha's Ninja

Anne.K
0

Oj, det där med "nästa vecka" blev visst till några månader :P . Glömde av tråden igen, haha.

Aja lite uppdatering sedan sist:

Highwind #18 - Han fick en kull hos mig, med väldigt trevliga ungar. Sedan såldes han till ett kärleksfullt hem. Han är väldigt saknad, då han var speciell. Men han har det nog väldigt bra i sin nya familj :) .

Myomorpha's Shadow #24 - Var planerad att bli avelshane, men jag fick aldrig någon kull av honom då han hastigt och olustigt gick bort :( .Han var en underbar gerbil med härligt temperament och jag hade sååå höga förväntningar på att få en kull från honom. Med det gick i stöpet då han avled av okänd orsak. Jag sörjer honom än 💔

Myomorpha's Djinn #31 - Han fick ta över brorsan Shadows plats som avelshane. Han har idag en jätte söt och fin kull ihop med Myomorpha's Tofu. Ungarna blir 2 veckor gamla nu på fredag (25:e april). Han har tyvärr inte det fina härliga lugnet som brodern Shadow hade. Men jag gav ändå Djinn en chans i avel då honan Tofu väger upp väldigt bra i temperamentet. Så här hoppas jag att ungarna ska ta efter mamma Tofu mer än av Djinn. Men hoppas ändå att ett trevligt temperament även ska lysa igenom från Djinns sida i ungarna. För han är inte en otrevlig gerbil, utan en jätte snäll gerbil, men han går inte upp mot hur Shadow var.

Myomorpha's Ifrit - Hann aldrig bli presenterad i denna tråden. Han är idag såld och lever i samma familj som Highwind.

Myomorpha's Shiva - Hann inte heller bli presenterad i denna tråd. Även hon är såld.

Myomorpha's Ninja - Hann inte heller bli presenterad i tråden. Hon såldes till samma hem som Shiva.

De som finns kvar att presentera:

Myomorpha's FuSoYa Myomorpha's Tofu Myomorpha's Yojimbo Myomorpha's Fyrverkeri Myomorpha's Nyårskaramell Myomorpha's Nyårsnatt (Windsor's) Phoenix (Windsor's) Philadelphia (Windsor's) Dallas Ippon's Beta Ippon's Gamma Myomorpha's Misty Myomorpha's Pandora Myomorpha's Coco Myomorpha's Anemone Myomorpha's Inferno Myomorpha's Knotty Myomorpha's Moogle

I morgon hoppas jag på att hinna presentera Myomorpha's FuSoYa. :P