Maxi Duna
Hur många gerbiler tycker ni jag kan ha i en maxi duna?
Hur sätter man fast vattenflaska?
Har provat med Sippy Drinkwell åt min förra hamster.
Gick inte bra.
Jag rekommenderar att köpa ett akvarium till gerbilerna eftersom att dom behöver en större boyta att kunna gräva i spånet. Plus att om du sätter en vattenflaska längst ner, så kan det komma spån in i vattenflaskan och så kan det bilda mögel inne i flaskans hals om det kommer spån dit in. Dom flesta "nybörjare" som köper gerbiler gör fel på det sättet att dom tror att man kan ha "en" gerbil, men gerbiler är flockdjur och då måste man ha minst två stycken från samma kull om man köper dom från en djuraffär eller från en uppfödare (om man nu inte har haft gerbiler förut, så går det att ha en och så köper man en eller flera till beroende hur många man vill ha). Så ta inte åt dig nu när jag skriver så här till dig. Jag är mån att du fattar ett rätt beslut.
Jag skulle inte sätta in mer än två gerbiler i en duna buren. Jag hade nämligen en liten mindre variation till mina gerbiler i börjar (denna hade jag: http://www.crtzoo.com/smadjursbur-duna-multy-p-4177-c-284.aspx ) och sen när jag hade haft dem i två månader så ser man hur liten dessa burar blir till dem (mina var tre månader när jag köpte dem). Men jag kan rekommendera att börja med kanske en sån bur till din gerbiler och sen leta som en tok på blocket efter begagnade större akvarium. Jag hittade ett 275L för 800kr på blocket.
Sen hur du gör med vatten flaskan: du kan ju ha den i hålet om buren har en sån i början då man inte ska ha så mycket spån i buren. Men det jag gjorde sen när jag började fylla på mera spån var att fästa flaskan med hjälp av ståltråd i galler taket det funkade för mig, men den kan bli täckt ibland.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Den funkar, absolut! Enligt min uträkning är den runt 190L och skulle därför funka åt två (max tre gerbiler). Dock kan du ju fundera på om den är prisvärd. Du kan få ett lika stort eller ännu större, begagnat, akvarium för kanske runt 500-800 kr på t.ex blocket. Finns även ett till alternativ som jag anser också är bättre än att köpa en Duna, vilket är att köpa en SAMLA-låda från Ikea för ca 150 kr. Tror dessutom att den är högre än Dunan, vilket betyder bättre grävmöjligheter för gerbilerna!
Så tycker du ska fundera på att skaffa ett akvarium eller en SAMLA-låda istället. Mycket billigare - men minst lika bra 👍
Tackar för alla bra svar!