Vad har ni för botten material?
Längesen jag var inne här nu :) men har en fråga till er där ute vad ni använder för botten material? Själv har jag spån & har alltid haft. Dock har jag börjar tycka att det dammar mer och mer… Funderar på alflis eller alspån eller vad det kallas, erfarenheter?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Till mina råttor har jag ToaLätt. Skit bra! Dammar ej, och det kan slängas rakt i komposten! Luktar inget och suger upp skit bra! 😁

#1 har även jag råttor men toalätt kommer jag aldrig släpa in i mitt hus igen :P tyckte inte alls om det & toalätt fungerar inte till gerbiler med tanke på att dem ska ha utrymme att kunna gräva på osv :)
20 årig djurgalen moder*
jag har spån och även rivet papper.
ända sen jag satte in en skiva med en höjd på 15 cm så har det blivit mindre dammigt och jag behöver inte städa lika ofta :)
Jag använder Hampa strö och är väldigt nöjd. Kommer aldrig byta tillbaka till vanligt spån om det inte är nödvändigt. Dock får man blanda ut hampan med kartonger papper och tidningar som hjälpmedel till gerbilernas gångar. Men utöver den detaljen tycker jag om hampan mycket. Dammar mindre än spån och jag tycker det då känns som en trevligare miljö för gerbilerna :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag använder spån men funderar på att byta ut spånet mot Hampa strö som #4
Vila i frid Vanilj & Molly

Vart köper man hampaströ :)? Kollade granngården & diverse online butiker men inget verkade ha det inne? Förutom 20L säckar för ett extremt överpris.
20 årig djurgalen moder*
#2 Va? Tycker det funkar grymmt, men då kanske inte till gerbiler 😁
Jag köper från granngården såna där stallbalar med hampa. Här borta kostar en sådan bal ca 140 kr. Jag brukar alltid köpa två åt gången. De är rätt dryga tycker jag. Jag använder hampan till både mina gerbiler och chinchillor. :)

Vad jag förstod så säljer inte granngården hampa längre? Hittade på zooplus för 170kr så tror jag satsar på det :)
20 årig djurgalen moder*
#9 Jo det gör dom. Iaf. i Lidköping där jag alltid köper hampa. Så de har inte slutat med det.

Konstigt… Aja, får bli en tur till granngården imorgon lm dem mot förmodan har öppet :)
20 årig djurgalen moder*
Jag använder mig av alspån blandat med carefresh och kan rekommendera det. Alspånen dammar inget och carefreshen dammar bara lite men inte alls mycket :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag blandar alspån med kutterspån, funkar jättebra att gräva gångar i!
jag har testat att blanda care fresh med spån men resultatet blev bara att småpluttarna gnagde sönder care freshen då de troligen trodde att det var kartongbitar jag slängt i ;)
#14 Min gnagar på det ibland men det kanske är för att det är som klumpar
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#15. det påminner ju om kartong så det är nog därför…
jag köpte det för att det skulle expandera i buren men det gjorde det aldrig och nästa gång jag städade så hittade jag kanske två-tre nävar hela bitar kvar :)… då insåg jag att de hade tuggat på det så det inte hade hunnit expandera som det egentligen skulle ha gjort.
Jag använder carefresh blandat med vanlIgt spån. Funkar jättebra och dammar inte så mycket.
Jag använder kutterspån. Har testat hampa/lättströ, vilket funkade väldigt bra om man hade mycket kartong och tidningspapper som gjorde gångarna stabilare. Dock blev jag väldigt yr och mådde dåligt när jag var i närheten av det (?), så har slutat med det.
Jag har kutterspån till mina :)
Dogs is my world ♥