Frågor
1. Kan man ha en stor låg gallerbur om man fixar om den med nät?
2. Vilket nät isåfall?
3. Hur stor bur rekommenderar ni till 3 gerbiler?
4. Om jag ska ha 3 gerbiler tillsammans funkar hanar eller honor bäst?
5. Är hanar lugnare/keligare än honor?
1.man ska INTE ha gallerbur! det är bäst med akvarium på minst 100 liter.
2.inget nät.
3. ca 150 liter:)
4. hanar skulle funka bäst eftersom honor är lite kinkiga och bör hållas 2 och 2 om man inte är så kunnig om gerbiler.
5.generellt sett är hanar lugnare. mina honor är värsta racen medans mina hanar är lugna och tar allt med ro haha. men det är individ till individ såklart:)
sen vill jag tipsa om INGET hjul eller plasthus osv. inte någon vadd eller tyg heller. de tycker om toapapper,trähus kartonger,toarullar osv:) rekommenderar uppfödare,eftersom såhär ser det oftast ut bakom kulisserna på en djuraffär.http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=85838&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rodent+farm var bor du? lätt att hitta uppfödare isf:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
1. Det som är med gallerburar är att många gerbiler får för sig att gnaga och klättra på gallret och kan skada sig. Har man en gallerbur är det inte ovanligt med röda och såriga nosar. Sen får du räkna med att städa väldigt mycket mer. En gerbil bör ha ett spånlager på 10-20 cm för att kunna få bra grävmöjligheter.
3. Lagen säger en bottenyta på 0,18 m2 varav kortaste sidan är minst 0,25 m. Höjden måste minst vara 0,2 m. Till mina tre grabbar har jag ett akvarium som är ungefär 0,9 m*0,4 m, bottenytan är alltså dubbelt så stor som minimimåttet. Och den tycker jag känns i minsta laget.
4. Som jag har förstått det så är honor svårare att hålla fler än 2 i en grupp. Fler kan gå om det är kullsystrar. Någon annan får gärna komma och rätta mig om jag har fel.
Mina tre grabbar har jag i alla fall aldrig haft problem med.
5. Det där beror nog mycket på individen, men av vad jag har upplevt är hanar lugnare än honor. Men å andra sidan har jag inte stött på lika många honor som hanar heller.
Tack för svaren :)
Ang. bur tänkte jag typ en kaninbur med nät runt så jag får plats med mycket leksaker/aktivering/gnagsaker.
Har haft hamster förut så jag kommer absolut inte köpa något i plast eller vadd till dom.
Trä, kartong och hushållspapper kommer att gälla :)
Kör på akvarie istället. Galler/nät som största del av en gerbilbur är ej bra. De kommer skapa ett beteende där det bara står och gnager på gallret nätet, detta skadar både deras nos och tänder. Så akvarium är det bästa till gerbiler.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Som #1 #2 och #4 säger så ska man absolut inte ha gallerbur! Akvarium eller en samla låda från ikea är bäst :)
Dogs is my world ♥