Kolla tänder?
Hur gör ni när ni kollar tänderna på era gerbiler? Jag tycker det är så svårt att få ett stadigt grepp och få upp munnen.
Och vad är en lagom längd på tänderna? Och vilka tänder är längst, över eller under? Eller lika långa?
Det jag gör att att ta ett ganska stadigt grepp med ena handen och när jag väll har fått det så lyfter jag up gerbilen så att den är lite högre upp (ungefär till min ögon höjd) sen så tar jag med andra handen och lyfter upp gerbilens överläpp lite så att man ser tänderna
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#1 Jag lyckas aldrig hålla dem riktigt stadigt, innan jag får upp läpparna brukar de hinna slingra sig iväg. Ena går det relativt bra med, men inte på de andra. Ena killen är nästan omöjlig att hålla i och den andre vill nästan på att börja bitas.
Hur håller du? Bara runt ryggen och magen, eller tassarna också?
#2 Jag håller både runt rygg och mage. Men mina brukar och försök slingra sig men jag ger mig inte först jag har fått kollat tänderna.
Men jag brukar få trixa lite först för att få ett stadigt grepp och sen nr jag väll har fått ett bra grepp och gerbilen har lugnat sig lite så kollar jag tänderna.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag tar ett stadigt tag i nackskinnet och låter gerbilens rygg vila i handflatan. Det är det enda som funkar det kan se lite elakt ut men det är inte så ofta man kollar tänder och det är inget de far illa av.
Även den tamaste gerbilen kommer nafsa om man pillar dem i mungipan så bättre att ha ett ordentligt grepp om dem på det här sättet.
MvH Tsunamis
#3 Aha okej. Ja, det är väl där jag är lite dålig, släpper när de börjar slingra sig. Eller snarare håller för löst så de kan slingra sig iväg.
#4 Okej, ska försöka med det sen! 🙂
dålig bild,men såhär gör jag:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#6 Ja, det är ungefär så jag brukar göra. Tror jag egentligen bara håller lite för löst. Men jag tycker att det är så svårt att öppna munnen sådär, morrhåren känns så i vägen då.
#7 håll lite hårdare,och så lyfter du som under morrhåren:)
// Linah
Gerbilsidan
#8 Ja, ska testa med det. Men det får bli någon annan dag. De fick stå ut med sånt både i går och i förrgår. 🙂
#9 haha gör det;) inte lätt att vara gerbil alltid:P
// Linah
Gerbilsidan