Räknat rätt
Kommer inte in på min mattråd, är inne på mobilen så kan vara därför. Men jag behöver hjälp med två saker. Hur mycket jag än minskat på grynblandningen så blir det exakt samma protein och fett "summa" tex. 200g axa grynblandning = 3,3% fett och 10% protein 300g -"- = 3,3% fett 10% protein Räknar jag fel? Sen behöver jag också hjälp med detta, har jag räknat rätt? Står på paketen: 100g quinoa = 14g protein 5g fett 100g hirsflingor = 11g protein 4g fett 100g gröna linser = 28g protein 1g fett Min uträkning: Hirsflingor 50g = 1% fett 2,5% protein Gröna linser 50g = 0,25% fett 7% protein Quinoa 50g = 1% fett 0,7% protein Om jag har räknat fel, kan någon vara supersnäll och räkna ut de åt mig? Skulle varit jättetacksamt. Snabbt svar uppskattas då deras nuvarande foder börjar ta slut och jag behöver ha när jag ska byta till detta.
50g quinoa = 14% protein 5% fett
50g hirsflingor = 11% protein 4% fett
50g gröna linser = 28% protein 1% fett
Det kvittar ju hur många gram man tar, det är ju fortfarande lika stor procent av varje.
Tex:
14g protein / 100 g quinoa = 0,14 = 14%
7 g protein (hälften) / 50 g quinoa (hälften) = 0,14 = 14%
Fast det kan ju inte vara rätt, att 4g blir 4% osv? :)
#2 Jo, det är därför det står per 100 g. För att man enkelt ska räkna ut procenten. Eftersom man tar delen (4 g) av det hela (100 g) så blir det 4/100=0,4, och det är 4% :)
Jag vet inte riktigt vad du har gjort i dina uträkningar, men det stämmer inte iallafall.
Quinoa innehåller, som du skrev, 14 % protein och 5 % fett. Du behöver ju inte hålla på att räkna ut hur stor andel fett, protein och fibrer var och ett innehåller. Står ju klart och tydligt på paketet. Räkna istället andelen fett, protein och fibrer i din blandning.
Kom på det, tack :)