Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 533 ggr
_Alicia_
2014-04-08 15:18
0

Matblandning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp med att räkna ut hur mycket jag kan ha i min matblandning, jag tänkte att axa grynblandning och cornflakes va sol en "bas" men jag har försökt sen igår men jag kommer inte på hur jag ska räkna. Förlåt för att det typ inte är några punkter men hoppas ni fattar. :D

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

ulrikame
2014-04-08 15:52
0

jag har:

100g grynblandning

100g undulatblandning

30-50g torkad brännässla

10-30g torkad maskros

10g solroskärnor

10g pumpakärnor. 

anledningen till att jag har olika mängder torkade örter är pga maskrosen.

den är urindrivande och ibland tycker jag att de kissar väldigt mycket så då minskar jag maskrosbladen och ökar brännässlan.

_Alicia_
2014-04-08 15:55
0

Fast nu ville jag ju ha det sakerna jag skrev, men tack :)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

_Alicia_
2014-04-08 16:00
0

Det jag undrar är, hur kan jag dela upp ingredienserna för ni fattade nog inte det, jag skrev så otydligt.

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

moawi
2014-04-08 16:22
3

#2 Jag tror att ulrikame förstår vad du ville ha hjälp med, men bara ville ge dig lite tips på ungefär hur en blandning kan se ut genom att dela med sig av sin egen och hur hon har tänkt :)

Jag tycker du ska skippa cornflakesen då de ofta innehåller tillsatt socker. Även om de inte gör det så majs naturligt rika på socker, så man ska vara lite försiktig med att slänga i för mycket, bara lite grann i så fall.

För att räkna ut näringsvärdena (protein och fett nöjer jag mig med) och komma fram till något som funkar får du testa dig fram, t.ex:

500 g grynblandning
50 g hirsflingor
50 g gröna linser
100 g torkade örter
100 g quinoa
50 g solroskärnor
= totalt 850 gram

(Nu bara hittade jag på något taget ur luften.)

Sedan kollar du upp näringsvärdena för varje mängd av de olika ingredienserna, google is your friend.

500 g grynblandning innehåller: 3 g fett x 5 = 15 gram fett
10 gram protein x 5 = 50 gram protein
Sedan gör du likadant för alla andra ingredienser, dvs räkna ut hur mycket protein och fett 50 g hirsflingor innehåller, sedan 50 g gröna linser o.s.v. Observera att näringsvärden ofta anges per 100 g. I fallet med grynblandningen fick jag alltså femdubbla och i fallet med hirs och linser får du dividera med två.

När du har räknat ut hur många gram fett respektive hur många gram protein det finns TOTALT i din blandning, t.ex. 75 gram fett och 200 gram protein så dividerar du det med totala mängden foder. Så om du har nu t.ex. 75 g fett och 200 g protein blir det:

75/850 = 0,0882… = 8,8% fett
200/850 = 0,2352… = 23,5% protein

I det här fallet är fettmängden bra om man utgår från vuxna gerbiler, men proteinmängden är väldigt hög. Då är det bara att börja om och testa sig fram😛

Här är gerbilers rekommenderade intag: http://www.egerbil.com/gerbil_food_mixes

Det måste inte stämma exakt om man inte lyckas få till det, men siffrorna bör inte sticka iväg alltför mycket som i det här fallet med proteinet.

Tips: Varje ingrediens bör ligga så nära de rekommenderade näringsvärdena som möjligt. Om de inte gör det, säg t.ex. att fettinnehållet är lågt och proteininnehållet högt. Då måste du kompensera det med en annan ingrediens som innehåller mycket fett och lite protein för att få till en balans. Hoppas du förstår hur jag menar 🙂

Så nej, det är inte det lättaste att få till en bra blandning och man måste prova sig fram mycket och vara beredd på att slopa och lägga till saker, ändra mängd o.s.v.

_Alicia_
2014-04-08 17:05
0

#4 Tack så jättemycket Moiz! :D

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

_Alicia_
2014-04-08 17:12
0

#4 Hur räknar man ut hur mycket fett och protein, jag räknar ju men hur "överför" man det till procent? Eller hur mycket fett och protein ska de ha i gram?

Mina är 2 fina killar på 6½ månader ungefär. :)

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

_Alicia_
2014-04-08 18:45
0

Läste inlägget noggrannare nu så jag fattar. :D

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com