Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 501 ggr
KnasigaEllinor
0

Hur återfå förtroendet?

Hej hej
Jag har två gerbilpojkar hemma på 2½ år, jag tar väl hand om dem och så men är kanske inte den som håller på hanterar dem super ofta. Dock sen ena pojken fick tandproblem har jag behövt undersöka regelbundet, vilket inte han tyckt så kul.

Detta har lett till att mina gerbiler har tappat lite förtroendet för mig, de är fortfarande framme när jag har händerna nere i buren, men jag får inte längre nudda han som har tandproblem, han springer undan. De tar godis ur handen, men bara den andra kan tänka sig klättra upp och sitta kvar/bli klappad.

Har ni några tips på hur jag ska få tillbaka deras förtroende så de inte tycker det är så jobbigt att vara i min hand trots att jag regelbundet måste plocka upp och hålla i och kika i munnen?
Själva undersökningen går ganska snabbt och är inte så farlig egentligen, men han har börjat bitas nu för han tycker det är jobbigt.

Blir många godisbitar både före och efter, hehe. Om någon/några veckor måste jag dessutom klippa hans tand och ska göra det själv efter att en veterinär visat hur, han kommer ju inte tycka om mig då.

Disyerto
0

Antagligen blir det att du utgå som att du nästan "börjar från början". Utgå ifrån den basen att du har nyligen fått hem dem. Lite som att man har gjort något mot en gammal vän som gjort att denne inte riktigt litar på en igen, då får man nästan lära känna varandra på nytt. Det jag menar är att man nog får ha tålamod och bara sitta med handen som från början och så småningom kommer förhoppningsvis han våga gå fram till din hand. Det viktiga tror jag är då att du inte hanterar honom på något sätt som kan påminna honom om den tiden som du var tvungen att kolla hans tänder på ett bra tag.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

KnasigaEllinor
0

Fast jag måste fortfarande hantera honom på det "jobbiga" sättet, så länge hans tänder krånglar, det kommer bara bli värre när det blir dags att klippa om det fortsätter gå så här, men kan jag se till att oftare ha ner händerna och inte göra något, så han kanske lär sig att det inte är varje gång som jag måste vara jobbig? Han har inte blivit rädd för mig ännu, men man märker att han inte litar på mig och vill inte bli pillad på, när jag förut kunde klappa dem lite smått och han brukade vara mer framåt än brorsan.

moawi
0

När jag klippte tänder på en av mina grabbar så använde jag tjocka handskar. Jag vet inte om han uppfattade att det var jag som "gjorde honom illa" då, då jag tänker att de säkert går mycket på doft, och min doft känns inte genom handskarna.

Dessutom slapp jag bli biten i fingrarna 😊

KnasigaEllinor
0

får se om jag hittar några handskar, kan ju vara en idé :)

Disyerto
0

#2, 3 Jag förstod nog inte riktigt det från början, men det ställer ju det i ett annat läge förstås. Bra idé Moiz, tänker själv att handskar av modellen trädgårdshandskar kan vara bra då. Dem brukar vara kraftiga och slittåliga men samtidigt smidiga.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida