"Speciell gerbil"
Hej, jag undrar hur jag kan bli av med Zorros udda problem. Jo, han klarar inte av människor. Bara mig. Om någon annan än jag hälsar biter han hårt i knogarna och jag vågar ju inte låta någon hälsa på honom då :( Går det att få bort eller är det liksom "kört"?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Om jag var du skulle jag be någon kompis eller liknande stå vid buren ett tag, och sedan sänka handen försiktigt ner i buren, med Zorros favorit godis och låta honom komma fram självmant, inte stressa upp honom, och låta honom ta första steget. Börja om helt från början med honom vad gäller andra personer han inte riktigt litar på.. Det är mitt tips till dig. Hör av dig om hur det går! :) Lycka till!
#1 tack så jätte mycket! Ska testa detta nästa vecka då jag ska till landet i helgen:)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Du kan testa …
1. Låt besökaren gnugga handen i ströet så att de luktar mer gerbil.
2. Se till att besökaren bjuder på lite favoritmat (som i förra tipset från Jenric - låt gerbilen komma fram själv när den blir nyfiken). Med min räddaste gerbil Mango var det just att mata med 1 solrosfrö i sänder som gällde under första veckan. Därefter gjorde jag en trappa av händerna så att Mango behövde gå till nästa hand för att få godiset. Nu har jag lärt honom att om jag gör klickljud så ska han komma fram, för då bjuder jag på frö :-) Hans två bröder var inte så rädda av sig men han var så osäker i början att han kunde bitas rejält. Han är fortfarande inte lika handtam som de andra men nu kan han komma ut och klättra på oss och har helt slutat bitas. Kanske kan du själv lära honom någon signal som betyder "Kom"/ "Godis" och sedan kan besökaren testa samma ljud?
3. Lär besökaren att *milt* putta på nosen eller blåsa på gerbilen när den bits. Om man är konsekvent kan den lära sig att inte bitas.
4. Köp ett par trädgårdshandskar som besökaren kan ha på sig, då gör det inte ont om det råkar bli ett bett. Långärmad kofta är också ett bra gerbilplagg (de kan bli nyfikna/ vilja klättra).