Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 399 ggr
ForeverEmma_
2014-04-01 10:19
0

Tips

I sommar så ska jag åka iväg i 5 veckor och ha praktik och min mamma kommer få ta hand om mina små sötnosar då. Jag håller på att skriva en liten "faktabok" om hur man tar hand om gerbilerna och lite viktiga saker. Men behöver lite hjälp med vissa saker.

Jag har skrivit än så länge dagrutiner, hur man gör rent sandbadet, kontakt till veterinär om dem blir sjuka, vad dem kan äta och inte kan äta för färskmat, vad man ska tänka på med sommarvärmen och deras språk. 

Men behöver lite tips på vad jag kan göra åt sommarvärmen, för det är nämligen så att gerbiler får bara plats att stå i mitt rum och jag har hela eftermiddags solen under sommarna gassande mot mitt rum, så det blir väldigt varmt där ibland. Skulle det kunna hjälpa om man sätter in en fläckt i rummet under sommrarna? eller har ni tips på nån annan lösning?

Sen har ni något mera tips på  viktig fakta som jag kan sätta in i min "faktabok" åt min mamma?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

moawi
2014-04-01 11:32
0

Du har inga persienner du kan ha nerdragna till ditt rum? :)

[moapetrova]
2014-04-01 15:27
0

Jag har inte gerbiler (ännu..) men har samma rum-problem som du har. Dock tänker jag att gerbilerna kanske blir lite rädda av ljudet från fläkten, har ingen aning om det är så. Ett tips är att dra ner persienner /rullgardin.

Prickbarnet
2014-04-01 20:04
0

tänkte som #1, det skulle nog funka med persienner eller rullgardin

#2 tror inte man behöver oroa sig över att fläkten låter :P

ForeverEmma_
2014-04-01 21:42
0

jo, har försökt med persiennerna tidigare sommrar då jag inte haft djur men tycker personligen inte att det inte hjälper så jätte mycket.

#2 tror inte heller ljudet stör dem

kaptenanna
2014-04-02 10:34
0

Tips är att lägga lite större stenar eller ler-/terrakottakrukor i frysen en stund, och sen lägga in dem till gerbilerna i buren. Eventuellt kan man ha typ en handduk runt. Sten och lera håller kylan jättelänge och kommer kyla luften i buren samt om gerbilerna blir jättevarma så kan de lägga sig på stenen/krukan för att svalka sig.

ForeverEmma_
2014-04-02 19:09
0

#5 det är ett super bra tips! Men kan det inte bli så att dem kan bli frusna om dem skulle ligga där för länge utan att dem ens själv märker det