Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 549 ggr
[moapetrova]
0

Djuraffärer

Hej, Jag har fått ett starkt intresse för smådjur och funderar på gerbil men jag har lite frågor. Först måste jag bara säga att självklart kommer jag att läsa mer om dem innan ska skaffar.

1. Hur tama blir dem?

2. Hur stor bur behöver dem?

3. Kan man ha en "bin cage"? 

4. Ska man köpa från djuraffär eller uppfödare? 

Om ni säger uppfödare, vet ni om det finns någon nära Luleå/Haparanda/Älvsbyn/Kalix? 

lollynonna
0

jag är uppfödare och bor 2 mil utanför älvsbyn:) har dock inte reggat mig,men kommer att göra det nästa år. var det dig jag skrev till på hamster iFokus? annars kan jag kopiera svaret hit:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[moapetrova]
0

Jo, det var jag =)!

lollynonna
0

#2 okej,då vet du lite iaf. har dock ingen kull planerad just nu.. och vad e en "bin cage"?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

1. hur tama blir dem?

det beror på. om du är med dem varje dag,så kan de bli mycket tama. så att de springer upp på en!

vet inte ad en bin cage är. och du kan köpa från uppfödare,det är bäst:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[moapetrova]
0

Jag är kass på att förklara så jag länkar en video istället. 

http://www.youtube.com/watch?v=EhYYynj7pCw 

//Moa

[moapetrova]
0

Den videon var inte den bästa så se denna ist http://www.youtube.com/watch?v=SlzNEvzHpfw 😂

Gerbilles
0

Hur tama gerbilerna blir beror på hur mycket tid du lägger ner. Mina är såpass tama att dom kommer upp när jag lockar på dom och dom brukar klättra upp eller sätta sig i min hand så jag kan ta upp dom. Dock är det inte särskilt vanligt att dom blir så tama att dom somnar i handen eller liknande, men jag skulle säga att det har mycket att göra med ifall gerbilen har ett lugnt temperamentet också.

För två gerbiler är runt 100L bra, (50L per gerbil brukar man säga), men ju större desto bättre såklart! 👍

Om jag har förstått rätt av vad en Bin Cage är så, ja det funkar. Man kan t.ex ha en 130L SAMLA-låda från Ikea med lock, här finns en artikel till hur man kan göra ett lock till en sådan. 

Uppfödare är att föredra. Då är du säker på att du får en trevlig och frisk gerbil. Sen kan man ju också fundera på vilken avel man vill stödja, en där gerbilerna ända från födseln blir van vid hantering och blir väl omskött - eller sådan här, grossistavel, som djuraffärer oftast köper in djur ifrån, tyvärr. 😕

Lycka till med dina (eventuella) gerbiler! Tveka inte med att ställa frågor här på sajten 😃

elinmagdalena
0

Det som är bäst för djuren är att ta hand om djur som andra inte kan ta hand om längre, uppfödning är ju oftast mycket bättre än ljuraffär men sen kan en ju fundera över om det är etiskt rätt att föda upp djur för människans skull

[moapetrova]
0

#8 Det finns inte så många som ska omplaceras här i Norrland. 

😃

[moapetrova]
0

Men hur stor bur kräver två gerbiler?

lollynonna
0

#10 minst 100 liter skulle jag rekomendera:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol