Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 552 ggr
[amandamvg@msn.com]
0

Gerbil söker ny kompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Gandalf har blivit ensam efter att gammelgubben Caesar gick bort och söker nu en ny kompis. Gandalf är 1½ år gammal och är världens snällaste, tror inte att det kommer att bli några problem alls att para ihop honom med någon ny. 

Jag söker en äldre hane helst, då jag vill ha dom i ungefär samma ålder och jag vill inte ha några ungar eftersom jag inte kan något om avel/eller har den tiden som krävs för det.
De kommer få bo här hos mig i Uppsala i ett stort akvarium med separat mat- och vatten del och massa utrymme att leka på. 

Hör av er om ni har någon liten kille som vill ha sällskap!

moawi
0

Vad tråkigt att din gerbil blivit ensam! Tyvärr är det nästintill omöjligt att introducera två vuxna gerbiler av samma kön för varandra eftersom de börjar bråka.

Så en kompis till honom i nuläget kan nog bara bli en ung hane på ca 6-8 veckor.

En del skaffar två unga hanar för att slippa befinna sig i samma situation igen efter 1,5 år, det kanske kan vara en lösning? 🙂

[amandamvg@msn.com]
0

Fast det har gått bra båda gångerna då jag själv gjort det? Jag kanske bara har haft tur med mina bebisar… ^^

Det är dom två alternativen jag har övervägt, men vill inte råka ut för att de två små ska mobba ut den lilla stackarn..
Skäms dock för att säga att han har varit själv runt 1 månad nu, medan jag flyttat runt och har inte haft möjlighet att ha honom här, utan han är hos mina föräldrar just nu… Men tydligen mår han jättebra själv ändå vilket förvånar mig, för när min gamla blev själv så blev han deprimerad jättefort och åt knappt…
Så Gandalf verkar vara lite speciell… Men jag vill gärna fixa nån ny kompis åt honom trots att han verkar må bra. :)

Disyerto
0

#1 Jag kan nog inte säga att jag håller med dig där Moiz. Har själv haft flera tillfällen som jag har lyckats få ihop två vuxna gerbiler. Då oftast hanar. Men det är inget jag rekommenderar för den oerfarne.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[amandamvg@msn.com]
0

Vad skulle ni som är lite mer erfarna tycka är bäst…

Ska jag vänta tills jag hittar en uppfödare som jag kan köpa två yngre hanar av? (Tidigaste jag hittat verkar vara att kullar i maj/juni)

Ska jag försöka hitta en äldre hane som det kan fungera ihop med?(från min pluttis sida tror jag inte det är några problem eftersom han aldrig överhuvudtaget visat någon som helst aggressivitet mot någon(människa eller gerbil).

Ska jag gå till en djuraffär och köpa två nya hanar? (Känns inte jättekul, eftersom jag inte riktigt stöttar den branschen, men vill inte att han ska behöva vara ensam för länge till).

Kloka svar tas gärna emot :)

Anne.K
0

Jag skulle rekommendera 2 bebishanar till din ensamma hane. Från seriös uppfödare då såklart. Om han verkar må bra så är det inga problem för han att vänta tills du får tag på ungar.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning