Orolig, snälla hjälp
Nu är det så att min lite över 3 åriga gerbil inte verkar frisk.
Så vitt jag har sett idag så har hon inte lämnat boet på nedervåningen alls idag, så jag grävde lite i boet och försökte locka ut henne med godis. Hon gick ut och såg väldigt trött ut medan hon försökte vingla sig upp för stegen. Men innan hon kom hela vägen upp så trillade hon av, så hon gav upp och gick till boet för att sova igen.
Jag blev lite orolig och grävde fram henne. Hon var så himla trött att hon knappt brydde sig om att jag plockade upp henne och tittade på mig med ett stängt öga och ett halvöppet. Hon kändes så benig. Tittade på hennes tänder och de såg ut nästan precis så här:
http://moonstonegerbils.com/ask/index_files/image3121.jpg
Verkar ok enligt mig, eller har jag fel? (tänderna alltså)
Försökte mata henne med torrfoder och ge vatten som hon vägrade äta och dricka. Gav henne gurka, äpple och sallad som hon långsamt åt rätt mycket av innan hon la sig för att sova igen.
Nu undrar jag om detta kan bero på att hon helt enkelt är gammal och hennes tid är kommen, eller om det är ett resultat av stress/chock av att byta bur. Eller är det är något annat? Hennes kompis verkar ok med bur-bytet.
Bytte till denna för en vecka sedan till henne och kompisen, (fast större):
Jag tror hon började sova mer innan bur-bytet, men då var hon inte så smal och trött hela tiden. Jag såg henne gå upp och äta lite av "pretty pets" och "gerbil nature", men då ville hon inte ut så jag lät henne vara, och hon var så uppfluffad att jag inte såg hur mager hon var.
Tänkte mata henne med barnmat imorgon eftersom hon inte vill ha torr mat, för att se om hon hellre vill ha det. Låter det som någon ide? Har även lagt lättåtkomliga grönsaker på nedervåningen.
Jag är orolig för henne och undrar om ni har något nys om vad som försiggår.
Ursäkta det super långa inlägget, men det är röd dag imorgon så jag kan inte få veterinär hjälp direkt.
Nu har jag inte kollat på länkarna (skriver från mobilen). Men överlag känns det väl eventuellt som att det kan vara åldern. Låter hon normalt när hon andas annars? Försök att fortsätta med att få i henne barnmat, grönsaker och vätska. Sedan kan du alltid ringa till en veterinär och rådfråga det kostar inget mer än telefonräkning förstås. Ring då till en gerbilkunnig veterinär. Har väl fått för mig att fågelkliniken ska vara kunniga? (Minns inte vart det ligger).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Spontant tycker jag också det låter som att hon är gammal och på väg vidare. 😕
Hur är andningen? Om andningen är ansträngd och man hör ett klickande ljud så har hon tyvärr sett sina sista dagar, så har det varit för mina gerbiler iaf. Men jag hade en gerbil som var lite över 4 år gammal och hennes dagar var lite upp och ner. Vissa dagar var hon pigg och kry och andra dagar såg hon inte något vidare ut. Rufsig päls, slö, ögonen halvstängda, fast alltid pigg på att äta. Men det gick upp och ner. Men det är mycket troligt att det är åldern.
Tack för era svar.
Hennes andning verkar inte ansträngd och jag hör inget klickande, men hon är väldigt väldigt vinglig har jag sett av det lilla hon har gått idag.
Har matat henne med gröt med extra vitaminer i och gurka, men hon har inte velat äta eller dricka alls de senaste timmarna. Hon vill inte bli hållen, men hon nafsas inte och piper inte så hon verkar inte ha ont (mina gör det annars om jag insisterar på att göra något de inte vill).
Jag är rätt säker på att hon är på väg att gå vidare, men i så fall så gör hon det säker och gosandes med sin kompis i boet.
<3 Ichi
Låter som en stroke (hjärnblödning). Finns nog inget du kan göra mer än att ge henne en lugn sista tid med god mat och tillgång till vätska (gurka är bra för då slipper hon gå till vattenflaskan). Vill du så skulle du ju även kunna förkorta lidandet för henne genom Avlivning, men det valet får du självklart ta själv. De kan i vissa fall återhämta sig från strokes men i det här fallet låter det ganska illa.
En av mina första gerbiler dog efter en stroke, jag ångrar verkligen att jag inte avlivade henne för hon led väldigt mycket det sista dygnet eller hur länge det nu var. Men jag förstod inte då att hon hade fått en stroke och även fast jag sedan såg hur dåligt hon mådde så var det för sent för att göra något, och hon somnade in själv. Men å andra sidan fick hon ju somna in bredvid sin bästa kompis och slapp åka till veterinären. Så det gör man som man vill.
#5 Nu är jag rätt säker på att hon haft en stroke då jag läste ditt inlägg igår och gjorde lite mer research på stroke hos gerbiler. Jag bestämde mig för att avliva hos veterinären tidigt imorgon om de inte hittar några förbättrings möjligheter. För hon verkar inte kunna somna in av sig själv, och hon är fortfarande villig att äta och dricka lite då och då. Har även sett henne vingla runt självmant utanför boet två gånger, och hoppat i och ur toalett-burken en gång. Hennes högra öga verkar också bättre för nu kan hon öppna det nästan lika mycket som det vänstra. Men hon verkar fortfarande vara så himla trött och vinglig.
Frågan är om hon kan bli bättre än vad hon är nu, eller om hon bara plågas. Jag vet inte så veterinären får avgöra imorgon. Jag skriver då och berättar hur det gick.
Jag vet inte om jag skulle lita helt och fullt på veterinären om jag vore du. Många är ganska ovana vid just gerbiler så rent spontant tror jag att du känner det bättre än veterinären. Men det beror ju så klart på vem veterinären är och om hen är van vid just gerbiler.
Men om hon tycks bli bättre så ska du ju så klart inte göra något förhastat, kanske kryar hon på sig av sig självt. Det får du avgöra, vad du tror :) Jag tror att du som ägare känner henne bättre än veterinären faktiskt, så kanske att det rentav är bättre att låta henne stanna hemma tills du bestämt hur du vill göra. Det är ju alltid ett stressmoment att åka iväg med dem i transportbur. Men jag ska inte säga åt dig hur du ska göra, inte alls, det vara bara lite tankar från min sida. Du får självklart bestämma själv hur du vill göra och vad som funkar bäst för dig och gerbilen!
Nu är det gjort.
Tyvärr så avlivades hon. Det syntes verkligen att det behövdes då hon inte ens orkade resa sig längre, efter att ha ramlat ihop hos veterinären.
R.I.P Ichi gumman 💔
Nu är tyvärr hennes kompis ensam i akvarie-buren. Hur länge ska jag vänta med att göra rent? Saknar hon Ichi mer om det luktar som henne överallt?
Jag har en till gerbil som förlorade sin kompis i höstas. Hon mår bra och så, men skulle kanske komma överens med Ichis kompis med hjälp av split-cage metoden. Hur länge ska jag vänta innan jag börjar?
Putt
Gammal tråd
R.I.P lilla Ichi!!
Hur har det gått med kompisen?
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar
Okej, detta är en gammal tråd men rekommenderar inte gallerbur.
R.I.P 🌺
R.I.P Ichi.