Få dem tama?
Hur gör man bäst för att få gerbilerna handtama? Vi köpte dem för 2 dagar sen, och en av dem "får" man hålla. Han springer inte iväg på en gång, men man måste ändå vara snabb om man ska plocka upp honom
Men nu har jag hållt honom några gånger, och märker ju att han redan har blivit mindre rädd.
Det är dock svårt med de andra, de är så otroligt fega. En av dem springer iväg bara man håller handen stilla inne i akvariet. De andra två är lite mer nyfikna, men springer iväg rätt fort de med.

Det är tålamod som gäller (tyvärr ibland ;) )
Man ska ju ta det försiktigt med dem, inga hastiga rörelser för då blir de lätt skrämda, man ska låta dem vänja sig vid dig och din lukt, jag började med att bara ha händerna nere i mina gerbilers bur så att de kunde komma fram och nosa osv, utan att jag rörde på mig alls.
Att ha mat i händerna som de kan springa och ta kan vara att rekomendera, för då förknippar de dina händer med något positivt, solrosfrön har jag hört från många håll att gerbiler gillar, men mina dissade solrosfröna totalt men älskar osötade torkade bananchips.
Till slut ska de våga sitta i dina händer och äta. Vänta med att lyfta upp dem så mycket som det går, så att de inte får en negativ upplevelse av dig om de inte tycker om det. Lyft upp dem när de vågat sitta mycket i dina händer, och gör det försiktigt, återigen är snabba rörelser inte att rekomendera. Om det går låt dem springa i händerna istället för att hålla fast dem, och du kan fortfarande ha mat i händerna så att de vänjer sig ordentligt.
Det här kan ta rätt lång tid, inte månader men… Det beror lite på hur pass "modiga" gerbilerna är. Ett tecken som brukar gälla för många djur att de känner sig trygga är att de tvättar sig, så om gerbilerna tvättar sig i närheten av dina händer eller i dina händer när du har dem nere i buren så börjar de känna sig tryggare.
Mina små pojkar är som Bill och Bull, de följs åt med mycket, och när den ena ser att den andra är i mina händer så sträcker den sig upp och måste tvunget också "få en del av kakan" ;) så om det går bra med en av dem, så kanske de andra också lär sig tillslut att det inte är något farligt. :)
Hoppas att du fick några nyttiga tips! Jag har sökert glömt nått men inlägget var redan långt.
Lycka till! :)
Tack för tipsen!
Två av dem är lite modigare och nyfiknare, så de två kommer fram och nosar/klättrar på mig när jag har händerna nere i buren. De andra två springer bara och gömmer sig på en gång
Får väl ta och börja med de modigare, så de andra två hinner vänja sig vid den nya situationen 
Den gråa är helt orädd nu och kommer upp i handen utan något gott, men det är nog mer för att hon är nyfiken på allt utanför. Jag släppte ner henne på bordet men är så rädd att hon ska hoppa ner från det, och det hoppet klarar hon ju inte. :/ Ska man vara orolig för det eller stannar de kvar? Vad har ni för erfarenheter?
Den svarta har satt sina framtassar på min hand men sen vågar hon inte mer. Går sakta men säkert framåt iaf. :)
Måste fråga ur jag ska gå vidare när de väl börjat komma fram till mig. Ska man ta ta i dem ordentligt då? Jag vågar inte lyfta upp dem fritt sittande i handen med tanke på att de kanske kan hoppa av och då är det ju högt upp. Ska man försiktigt hålla tag i svansroten och kupa handen om dem?
*putt*
Måste ju kunna ta upp dem när jg ska städa, så jag behöver lite vägledning på hur jag ska vänja dem.
Vill inte gärna jaga dem. :/
Tacksam för hjälp.