Vem är den dominanta?
Hej! Mina gerbiler är nu 8 veckor lite dryg snart 9. Nu börjar Pepsi rida på Popcorn ibland. Vad jag har sett så är det alltid han som putsar och han blir aldrig putsad. När han rider på Popcorn så ser det inte ut och vara bråk alls. Utan mest som nu lyssnar du på mig ;) Pepsi väger också mer än Popcorn. Nu undrar jag om det är Pepsi som är den dominanta? Är det här ett tecken på att dom börjar bli könsmogna? Är det stor risk att det blir bråk då? Som jag har sagt så ser jag inget svanspiskande eller öron bakåt utan Popcorn bara piper lite när Pepsi rider på honom. Tipsa gärna! :)
Gerbiler piskar inte svans som möss och råttor gör. Men ja det låter som om du har gjort rätt observation och Pepsi är den dominanta av de två. Könsmogna blir de från 5 veckor och frammåt men det är mellan 5v-6m ålder då de verkligen fastställer rangen. Nu är det ingen fara de är små ungar än så länge men håll koll runt 4-6m åldern så inte Popcorn ser ut att bråka tillbaka. Så fort han gör det så kan det bli bråk. men som sagt än så länge är det ingen fara.
Att de t ex står och boxas framtass mot framtass är ingen fara det heller. Bråk innebär ordentligt jagande av varandra eller att de rullar ihop till en boll och biter på varandra.
MvH Tsunamis
Tack! Jag ska hålla koll :)