Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 789 ggr
Gerbilles
0

Stängt öga = dammigt spån?

Jo, det är såhär att Harry har börjat ha sitt ena öga stängt, ibland kisar han med det (alltid samma öga, det högra). Han gör endast det i buren och ögat är inte kladdigt. När jag tar upp honom och låter han få springa på t.ex min säng så är ögat normalt.

Eftersom detta endast sker i buren misstänker jag att spånet är för dammigt, låter det troligt? När jag bytte senast (för ca 1,5 vecka sen) hade jag nämligen köpt en ny säck med kutterspån (samma sort som jag alltid köpt dock), så tänkte att det kunde vara just den här säcken som var väldigt dammig. 

Tänker dock inte riskera att få en till dammig säck, så tänkte köpa lättströ/hampa istället. Men hörde att Granngården har tagit bort det från sitt sortiment, är det sant? I såna fall, vart kan man mer köpa Hampa/lättströ?

Tacksam för svar! 😃

Anne.K
0

Hampa finns att köpa på granngården. I alla fall i min grannstad. Det är det enda strö jag använder då jag tycker om det och gerbilerna slipper leva i allt för mycket damm. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

axa
0

Händer mina gerbiler då och då. Har vanligt spån men det ända jag gör är att ta en bit fuktigt toapapper och torka ögat och om jag märker att det är väldigt dammigt och behövs städning så rengör jag buren och byter ut allt gammalt spån till nytt.

ks.gerbil
0

prova att lägga ner huvudet i buren och andas, om du har svårt att andas har gerbilerna det troligtvis också då kan det vara en bra ide att köpa nytt spån (:

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gerbilles
0

Nu har jag i alla fall köpt en påse lättströ, så får se om det blir bättre. 👍 Annars får jag väl börja fundera på vad det annars kan vara, för han gör det verkligen endast i buren. När han kommer ner i buren igen efter att ha blivit rastade börjar han kisa eller stänga ögat nästan på direkten, så tycker det borde vara något med typ spånet… 🤔

Testade också att andas i buren, vilket var lite svårt. Jag är dock förkyld och har lite svårt att andas överlag, så jag vet inte riktigt haha..

ks.gerbil
0

haha men då är det inte så lätt att veta om det är förkylningen eller spånet 🤪

prova med lättströt och se om det blir bättre för det låter väldigt konstigt om det inte är spånet då han bara gör det i buren 🤔

Gerbilles
0

#5 Jamen precis haha 😛

Vet inte var det kan vara om det inte är spånet, så hoppas verkligen att det är det som irriterade hans öga. Bytte idag till lättströ och har än så länge inte sett honom blunda, så hoppas det håller i sig! 👍

CatchFatch
0

Nu har du redan köpt nytt, men jag skulle nog ha bytt allt spån eller försökt torka av små mycket saker jag kan ( för att få bort eventuellt damm) kanske till och med sprutat med en blomspruta i buren. ( Alltså i luften så att dammpartiklarna dras ner) :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Gerbilles
0

Vi har varit till veterinär idag med Harry då jag upptäckte idag att han hade ett sår eller skräp i ögat (vi försökte först själva att få bort det genom att dutta med en våt bomullstofs, vilket inte funkade). 

Veterinären trodde först att det vara ett sår, men det visade sig vara ett skräp som han fick bort. Vi fick med oss hem några slags ögondroppar som vi hoppas ska hjälpa och att lillen blir bra. 🙂

ks.gerbil
0

#8 va bra att ni lyckades hitta problemet och lösa den! han återhämtar sig nog snabbt 😃

Gerbilles
0

#9 Ja det är jätteskönt, hans öga ser faktiskt redan nu bättre ut! 👍

ks.gerbil
0

#10 va skönt! 😃