varför inte djuraffär?
Frågan dyker upp stup i kvarten, alltid är det någon som undrar varöfr folk är så emot djuraffärer. Svaret är grossister, som man också så ofta hör. Men sen då?
Jag fann denna inne på mus iFokus, här får ni en chans att se orsaken.
http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=85838&st=0&sk=t&sd=a&hilit=rodent+farm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra att du lägger upp länken! :) väldigt sorgligt dock :(
Åh fy… vad dåligt jag mår när jag ser detta… FY 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Stackars små djur..
Jag köpte dock mina små ifrån en djuraffär, lika så med min hamster och mina möss…
Skickade den där länken på facebook för att visa folk VARFÖR man inte köper djur ifrån djuraffärer. Själv har jag förklarat hur djuren "avlas" och lever hos grossister, men de verkar aldrig förstå allvaret..
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har tre marsvin och 2 råttor från affär, dem är underbara även fast jag har fått se nackelarna med djuraffärsdjur i sjukdommar…. men det är inte djurens fel att dem är därifrån. dem förtjänar ändå en chans. MEN jag tycker ändå inte att det känns bra att stödja aveln
Jag har inte köpt mer en fiskar i djuraffären på djuravdelningarna.
Men sen kan man faktiskt också fråga vart djuren kommer i från. Oftast är det ju från riktiga uppfödare eller vanligt folk som fått en kull och inte fått sålt dom på egenhand.
Bilderna 1# visa är ju riktigt hemska. Vart är dom tagna ifrån, land, år osv.?
Mycket har ju hänt med lagarna genom åren samt finns det ju olika länder med olika regler.
Jag köpte mina gerbiltjejer på Arken Zoo. Själv tycker jag att Arken Zoo är en väldigt bra djuraffär. Där var en tjej som visade allt som man behövde ha till en gerbil, hon berättade extra noga hur de skulle skötas, vi fick telefonnummer till affären så vi kunde ringa om vi undrade något. De hade väldigt bra djurhållning och hade mycket spån och leksaker till djuren. Mina gerbiler fyller tre år 31 mars 2012, och de har alldrig varit sjuka.
#8 Det finns djuraffärer som köper in sina djur ifrån uppfödare, och det är bra. Men djuraffärer som köper ifrån grossister (= som länken visar) är tyvärr majoriteten av våra djuraffärer, därför uppskattar man inte djuraffärer.
http://igelkott.ifokus.se/discussions/4d716079b9cb46224406f38f-imazo-ab
En tjej berättar om sitt besök på Imazo, iofs 3 1/2 år sedan så de kan ju ha gjort förändringar. Jag tror Imazo är det största företaget i Sverige när det kommer till att förse affärerna med smådjur.
Läs gärna igenom diskussionen under också, kommentar #21 är speciellt läsvärd.
Bilderna i länken som Tassy lagt upp kommer från Nederländerna om jag fattat rätt. Så visst, det ser nog inte så illa ut på t.ex Imazo i Sverige som det gör i flera andra länder men jag tycker i alla fall inte att Imazo låter så trevligt. Speciellt inte när man jämför med det bästa alternativet, duktiga uppfödare. Sen så köper säkert Imazo in djur från andra grossistföretag också (även om de inte tar mycket hänsyn till inavel så måste de ju ta in några andra djur också känns det som i alla fall).
Nej, jag resonerar som så att det finns bra uppfödare som ger sina avelsdjur mycket bra liv, som ger ungarna en bra start i livet och försöker få fram så friska, trevliga och fina djur som möjligt. Och dem bör vi stötta så mycket som vi kan.
Inne på hamsterifokus så länkade en tjej ett youtube klipp där PETA gått undercover och filmat en massa hos ett stort grossistföretag. Jag kikade vidare och hittade en video där det står att företaget i fråga både importerat och exporterat tusentals djur varje år, från/till olika länder.
Så även om de svenska grossisterna är bättre (men fortfarande inte bra) så kan man alltså stötta sådana här hemska grossister som visas i videon, i förlängning. Man stöttar den svenska grossisten när man köper grossistdjur och de i sin tur stöttar utländska grossister..
Jag tänkte länka videon men det är många döda djur samt flera med köttsår så jag vet inte om det är så lämpligt direkt. Vi kan helt enkelt säga att videorna är helt fruktansvärda.
Jag köpte mina från djuraffär, men där födde de upp dom privat som tur var.
Om de där elaka människorna bara kunde lägga ner!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Mina 3 första köpte jag på arken, och en av dom blev 5.5 år, en annan blir runt 4 (hon lever än men är dödssjuk..) och den sista lever fortfarande och är hur glad och busig som helst! Men jag visste inte om detta med grossister när jag köpte dom, så nu köper jag endast från uppfödare, som ju faktiskt kan sin sak. Då vet man ju att gerbilerna har haft ett bra liv, och bra uppväxt. Och framför allt, man vet vilka föräldrarna är :)
Hm nu läste jag att Imazo finns bl.a i USA och Japan också.. (Imazo är störst när det kommer till försäljning av smådjur i Sverige). 
Mina äldsta tjejer, Lilly och Iris kommer från Imazo. Frågade i djuraffären eftersom jag helst inte ville ha från grossist. Men jag hade mailat uppfödare utan något resultat så jag kände att det var enda utvägen med djuraffär, även om de kom från grossist.
Idag vet jag bättre, att det finns goda chanser för transport om man väl anstränger sig lite. Och även om det inte hade funnits ett enda sätt för mig att få hem gerbiler som INTE kom från grossist så hade jag idag avstått helt, nu när jag vet hur illa det kan vara.
#14 Säger detsamma. Avstår hellre helt än att köpa från djuraffär. Transporter är inte ett dugg svåra att fixa egentligen, och är det ett djur som man verkligen vill ha men inte lyckas finna transporthjälp till så kan man ju likväl betala en tåg/bussbiljett och åka själv i sådana fall.
Det gjorde jag när jag hämtade min ena chinchilla.
Jag har varit på Åkello, en grossist i skåne. Osäker på hur stora de är jämfört med Imazo men som en tjej säger här: http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715cbcb9cb46221d06c703-grossister
Så är Åkello i princip som på bilderna. Inte riktigt lika små burar men vattenflaskor var gröna av alger. Ingen könssortering, personal som förvisso var trevlig mot dig men mindre trevlig mot djuren. Dödsfall i massantal, stereotypa beteenden och bristfällig hantering och koll. Usch säger jag bara.
MvH Tsunamis
#16 Usch så hemskt :( Hoppades på att de svenska inte skulle vara så illa.
Idag åkte jag till stadens köpcenter och gick som vanligt in i djuraffärerna som jag alltid gör, även om jag inte ska ha något. Fick en liten chock då jag för första gången i mitt liv fick se ett smådjur äta på ett annat, dött smådjur i en av butikerna. En av råttorna i en råttbur hade dött och en annan satt och kalasade på denne så det var blod överallt.
Jag ska inte peka finger nu för den döda råttan såg inte ut att ha varit död länge (baserat på att hela råttan fortfarande "fanns kvar") och jag vet inte själva dödsorsaken. Men jag fick lite panik, första reaktionen var "Jag måste få råttan att sluta äta på sin kompis!!" även fast jag vet att det är helt naturligt för dem. Är väl en ganska mänsklig reaktion antar jag.
Sprang nästan bort till en ur personalen och berättade detta varpå han gick för att kika och sedan avlägsnade den döda råttan.
Usch och fy. Hoppas jag slipper uppleva något liknande med mina töser.
Nej fy! Skulle reagerat i Kennet med dig också tror jag! Går alltid in i varenda djuraffär jag ser även fast jag inte ska handla något :D Jag tror jag skulle få småpanik och typ smätta med fingrarna på buren dör att få den att sluta om det var mina råttor. Annars skulle jag gjort som du ;)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Om man har en gerbil som verkligen behöver få en kompis för att ha varit ensam ett tag nu när kompisen har dött, kan man köpa från djuraffär då om det verkligen behövs??😐
-SANDRA OPHEIM JOHANSSON
#19 det kan bara du själv avgöra. Ingen kan bestämma vart du köoer ifrån. Det är du som får känna efter vad du vill stödja samt hur akut situationen är. Om gerbilen i övrigt mår bra så är det ingen panik. Det är dessutom viktigt att du får en gerbil i rätt ålder när det gäller ihopsättning av gerbiler. Speciellt när det gäller honor så är åldern extra viktigt att det är rätt då honor är mycket svårare att sätta ihop än hanar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
amen herregud,mitt hjärta brister.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Åhh…..visste inte alls att djuren hade det såhär dåligt:( Jag som har köpt mina från djuraffär…..
Dogs is my world ♥
#20 Tack för svaret! Ska fortsätta kolla efter uppfödare innan jag bestämmer mig för att köpa i djuraffär. Men om det nu blir så att jag måste köpa grosist gerbil ska jag vara mycket försiktig på början av ihopsättningen. 🙂
-SANDRA OPHEIM JOHANSSON