Hur vet man att en gerbil är tam?
Ja, som rubriken lyder, hur vet man att sin gerbil är tam? Mina gerbiler kommer fram och nosar om jag sätter ner handen och ibland ställer framtassarna mot min hand. Men jag skulle vela att dom gick upp i handen och satt kvar där, och att dom tyckte om att bli upplyfta.
Jag får känslan av att dom inte är rädda för mig men tycker mer att jag är jobbig :P och ibland springer ifrån mig för de…
Eller finns de ens gerbiler som tycker om att bli upplyfta? Hur tama är era gerbiler?
Enligt mig är en gerbil tam när den självmant kommer upp i handen. Men kräver inte att de sedan ska sitta stilla då gerbiler är väldigt spralliga djur överlag. Sedan ser jag tamheten i olika grader. En gerbil som man kan hantera nästintill hur som helst är ju i mina ögon då väldigt tam. Medans en gerbil som bara gömmer sig är då väldigt otam. Sedan finns det olika gerbiler därimellan.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
När mina gerbiler är utanför buren så försöker jag göra det så roligt som möjligt för dem, med många kartonger på golvet och massor med godis. De brukar alltså springa omkring och undersöka allting och när de blir godis-sugna kommer de till mig. Det gör att de förknippar mig med något positivt! :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Okej tack för era svar. Jag har ju ungar som ni kanske vet, och jag undrar varför dom är mindre tama än föräldrarna? Ungarna har ju blivit vana vid min hand från nästan dag ett, och jag har umgåtts med dom varje dag ändå är dom lite rädda, är det bara för dom är små?? blir dom tamare när dom blir äldre?
#3 små ungar brukar vara mycket osäkrare än vuxna djur. Detta brukar bli bättre med åldern om man fortsätter hanteringen så blir även de tama tillslut.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#skönt att höra… trodde nästan de berodde på att dom var små. små och osäkra.
Dom bör ju bli jävligt tama, som växer upp med mig