Tumör? :((
Hej, upptäckte i förrgår att min gerbilhane trocadero har, vad det ser ut att vara, en tumör vid Doftkörteln. :(( han är ungefär 2 år gammal nu och vad jag har förstått så är det ganska vanligt hos hanar över ett år? Hur länge kan de leva med detta innan det går "utför"? Känns så jäkla tråkigt då han skulle få vara pappa i den planerade kullen. Undrar också om någon av er haft en gerbil med det här och hur ni gjorde? /Anna
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag skulle ta honom till en veterinär, för att få bekräftat eller ej, det som du tror. Sen gå ut ifrån vad du får veta.
Hoppas att det går bra!!!
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar
Japp tyvärr är det där en tumör, det finns 3 alternativ vid detta "stadie" som den är i just nu. Det är operation, Avlivning eller att vänta lite och sedan avliva för att han inte ska lida. Jag har haft 2 hanar som båda fick det, dom var släkt. Den fösta hanen fick det och då valde vi operation. Det gick bra den första vecken men sen orkade hans lilla hjärta inte mer. När den andra fick det så ville jag inte låta honom lida så han vart avlivad ganska direkt efter att tumören hittats. Om du väljer operation så kan han inte sättas ihop med sin burkompis ifall han var ledare. I operationen opereras hela Doftkörteln bort men det ver han inte om själv. Så han markerar (men såklart så händer inget) sen markerar den andra hannen markerar så triggar det igång ett slagsmål eftersom att den opererade hanne fortfarande tror att han är ledare. Men tumören kan spricka och då är han förlorad, då sprider det sig super fort både på ut och insida. Kram Linn
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

:( ja men åh vad hämskt, jag vill nog inte operera bort den för jag tror att han kommer lida mer av operationen än av själva tumören och det finns nog en stor risk att den hunnit sprida sig så att det ändå kommer tillbaka. Väntar nog, blir han sämre på något sätt så får han somna in :'( Någon som vet hur tumörer "går i arv"? Är det så eller mer en slump att dem får det?

Å just det, om det skulle spricka, kan det sprida sig till hans burkompis om det nuddar hans hud? ( vill bara vara på säkra sidan)
#3 ja, tumör går i släkten, det sa ihellafall uppfödaren till våra förra
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 nej då så sprids det inte:) tror jag..
Jo en viss typ av tumörer är virus som faktiskt kan smitta. De kallas papillom och är en typ av tumör som ser ut som vårtor. De är godartade och sprider sig inte på samma sätt som elakartade. Papillom är lätt att operera bort för de sitter ytligt. Narkosen är däremot problemet för alla smådjur. Din ser ut att ha papillom och jag skulle rekommendera att du i alla fall besöker en veterinär specifikt kunnig på smådjur och frågar. Inte en vanlig hund/katt veterinär alltså. Du kan säkert ringa till journr också o fråga.
MvH Tsunamis