Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 3745 ggr
Candela
0

Hur ofta ska man städa?

När behöver man egentligen städa buren? Var 2 veckor sen gerbilerna flyttade in, och vi har inte städat än.

Vi byter sand ungefär varannan dag, och när den är nybytt så luktar det bara sågspån och hö om man stoppar ner näsan i akvarietFlört
Så hur vet man att det är dags att städa?

EmmaG
0

Under mina 4 år som gerbilägare har jag aldrig tyckt att gerbilburen luktat äckligt till skillnad från hamsterburen.
Men bakteriemässigt är det ju inte bra att vänta för länge heller. Jag har alltid städat varannan vecka

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Candela
1

Okej, tack för svaret! Kanske skulle ta och städa nån dag snart dåFlört

Asa-N
0

Jag städar åt gerbilerna varje vecka, byter ut allt spån och skurar ur burarna. Hamstrarna blir ungefär var 10-12:e dag då de har toa-lätt. Men pinkhörnorna tar jag minst 2-3 ggr i veckan.

Candela
0

Nu har jag städat i alla fall, och jag valde nog helt fel dag.. 27 grader ute, och klibbit i luften *svettas* Men nu är det gjort i alla fall Räcka ut tungan

Nettan_L
0

Tycker att det är lite olika från gång till gång men ca var tredje vecka gör jag. Byter sand och bo matreial oftare där i mellan så det är frächt för dem.Tycker inte  att det luktar så mkt i deras burar. ;)

tjiggit
0

Jag städade min lilla bur (112 liter) var tredje vecka. Den stora buren som jag har till hanarna nu (540 liter) kommer jag städa mer sällan. Jag tycker man ser när det ser smutsigt ut. Sanden byter jag varje dag.

Gerbilflicka
0

Det beror på hur mycket spån man har. Lite spån = städa ofta, mycket spån = städa mer sällan.

Cydonia
0

Jag brukade städa varannan vecka, men ibland blev det mer ofta, ibland mer sällan.

Gerbil lover
0

Har en 154 liters bur städar sandskålen en gång i veckan. Byter spån en gång i månaden.