Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2380 ggr
93mli
0

Lämna gerbilerna själv

Brukar då och då lämna gerbilerna själv en helg, med mycket mat och vatten, fre-sön. Skulle jag våga lämna dem tors-sön, eller blir det för länge? :)

Fridaaaa
0

Nej, de ska ha tillsyns minst 1 gång/dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lollynonna
0

säger som #1,är det inte möjligt att någon skulle passa dem undertiden?:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[rymdapor]
0

Jag lämnade mina gerbiler ensamma över helgen då och då. De levde ett långt liv ändå. Men om det är från tors-sönd kanske du ändå kan be någon att kolla till dem någon gång och fylla på med fräscht vatten? Tror nog gerbiler mår bättre av att stanna hemma än av en stressande bilresa om det går att undvika.

Fridaaaa
3

Det är dock olagligt samt att man inte tar sitt ansvar som djurägare heller anser jag. Vad som helst kan hända under tiden också.

Anne.K
0

Djur bör ha någon som ser efter dom minst 1 gång per dag. Ska man vara borta längre än en natt så bör man be någon att kolla till gerbilerna de dagar man inte är hemma. Det är mycket som kan hända om man har otur.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[rymdapor]
0

#4 Skulle vara kul att få se den lagen. I så fall har jag gjort fel. 

Nu var det iofs väldigt länge sen, men jag står fast vid att jag tror att det är bättre att låta dem vara i hemmiljö, än att ta en stressande bil/tåg-tur och sedan ha dem på en plats där de inte känner sig säkra.

Gronstedt
2

#6: Det bästa är att stanna hemma och ta ansvar för sina djur, om man inte kan ordna tillsyn på annat sätt.

Fridaaaa
1

#6 Läs jbv sida. Kan inte säga exakt sida på den sidan nu.
Ja bättre med hemmamiljö håller jag med om men då ska man skaffa djurvakt som kan komma och kolla till minst 1 gång/dag, det ansvaret har man som djurägare när man skaffar ett djur. Jag skulle inte ens ha samvete att lämna ett djur över en hel helg utan koll. Hemsk tanke för min del. Nej tar mitt ansvar och skaffar djurvakt i så fall eller låter bli att åka iväg, så resonerar jag.

[Friton]
1

Tänkte just skriva att du skulle söka upp den lagen på jordbruks.
Tänk om de lyckas gräva över vattenflaskan så att vattnet tar slut eller något annat hemskt som kan hända..

93mli
0

Jo, det var det jag också tyckte, att det blir för länge. Helgerna jag är borta så far jag på fredag eftermiddag och kommer söndag förmiddag. Har aldrig sett det som något problem, överallt när jag läst brukar folk skriva att det är helt okej att lämna dem en helg. 

Om jag är borta längre brukar jag se till så att de har tillsyn en gång om dagen. Min kompis som jag i vanliga fall brukar be titta till dem är nämligen utomlands, alla andra som bor i närheten är lite rädda för dem, förstår inte varför. 🙂

Vattenflaskan har de faktiskt ingen möjlighet att gräva över.

lollynonna
0

#10 men så bra :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

#6 här har du lagen om att vilket sällskapsdjur ska ha tillsyn minst en gång om dagen Tillsyn och skötsel 21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[rymdapor]
0

"…normalt minst en gång om dagen." Då kan det väl tolkats att en helg då och då är okej som undantagsfall? Hur ska man tolka det?

Fridaaaa
2

#12 Det där gäller dock inte alla djurslag.

Men djur ska kollas till minst 1 gång/dag, att lämna en hel helg är inget ansvarsfullt djurägarskap i mina ögon.  vad som helst kan hända under helgen samt att djuren "portionerar" inte ut maten så att det räcker över en hel helg heller.

[rymdapor]
0

Alltså ska man påstå något får man visa en säker källa. Jag tror faktiskt inte det är olagligt att lämna smådjur ensamma fredag-söndag, då är det EN dag de inte få tillsyn för man kollar dem både fredag och söndag.

93mli
0

#14 Mina gerbiler har aldrig varit glupska med maten, såvida det inte gäller pumpakärnor, solrosfrön eller annat gott. De helger jag lämnat dem utan tillsyn så har jag fyllt matskålen för tre dagar, ifall att de skulle få för sig att proppa i sig massvis. När jag kommer hem är det nästan hälften kvar.

Fridaaaa
0

#15 Det står på jbv sida men kan inte hitta det just nu

#16 Spelar ingen roll, vad som helst kan hända ändå.

Man lämnar inte djur ensamma en hel helg punk. Då skaffar man djurvakt i så fall, har man skaffat ett djur måste man ta det ansvaret.

[rymdapor]
1

Fortfarande din åsikt, sålänge du inte kommer med en riktig källa så är det inget argument. 

Det blir inte en hel helg, det blir EN dag som de inte får tillsyn.

93mli
2

"Normalt minst en gång dagligen" tolkar jag som att det är okej om det inte är dagligen, bara det normala är att det är det.

#17 Lika mycket kan hända medan jag är borta på jobbet.

Fridaaaa
1

#18 Nej fortfarande fakta att man inte får lämna dem en hel helg obevakat.
Blir ju mer än en dag, blir ju från det man kör på fredagen tills man kommer hem på söndagen. Jag tycker det är direkt olämpligt, det är åsikt, men att man inte får lämna dem över ett dygn själva utan tillsyn är fakta.

#19 Inte samma sak eftersom du kommer hem samma dag. Så är inte samma sak.

93mli
0

#20 Ibland jobbar jag långa pass och blir borta hemifrån ca 6:00-23:30, mina gerbiler är riktiga sjusovare och vaknar sällan, eller tittar åtminstone inte fram, när jag är och lyfter på locket och låter lite. Jag ser till så att de har mat och vatten och går och lägger mig direkt när jag kommer hem. Inte ids jag hålla på att väcka dem. Så jo, det blir samma sak.

Du får gärna visa exakt var det står att man inte får lämna dem utan tillsyn.

[rymdapor]
1

#20 Fast hur kan det vara fakta utan en källa? Källkritik? Vi har ju fått en lagtext där det står "normalt minst en gång dagligen" hur ska man tolka det annat än att det är okej att lämna dem över en dag i undantagsfall?

Fridaaaa
0

#22 Läs om läs rätt så hittar du källa!
Den lagtexten gäller inte alla djur som kopierades in i tråden.
Sök på jbv sida finner du säkert.

[rymdapor]
3

#23 Om du kommer med så kallad "fakta" så är det du som är ansvarig att ge mig en källa på det om jag ska tro på det. Jag ska inte behöva leta över hela internet för att tro på det du har att säga. Ditt argument är inte ett argument utan en källa!

Ett tips för framtiden; hitta din källa och länka om du vill komma med relevanta argument!

fluffis
1

"Ibland jobbar jag långa pass och blir borta hemifrån ca 6:00-23:30, mina gerbiler är riktiga sjusovare och vaknar sällan, eller tittar åtminstone inte fram, när jag är och lyfter på locket och låter lite. Jag ser till så att de har mat och vatten och går och lägger mig direkt när jag kommer hem. Inte ids jag hålla på att väcka dem. Så jo, det blir samma sak. "

Det är ju det som kallas tillsyn. Att se till att de har mat och vatten kan man inte göra på distans. Dessutom genom att öppna locket och titta ner så kan man upptäcka andra saker som är på tok, t.ex. blodfläckar. Du sa att gerbilerna inte kan gräva över vattenflaskan. Det är ju bra. Själv har jag varit med om att det inte kom ut något vatten pga att det satt för mycket kalkavlagringar i pipen. Detta kan visserligen förebyggas. Ett tips om du verkligen vill lämna gerbilerna över helgen är att förse dem med två vattenflaskor, för säkerhets skull 🙂

Sandraopheim
1

Man måste kolla till ALLA sina djur minst en gång per dag. Så t.o.m fre-sön är för länge för gerbiler att vara själva. Man vet aldrig om dom fastnar i något (behöver veterinär). 

Men om man har nån som ser till att de mår bra och har tillräckligt med vatten/mat går det bra. 🙂 

-SANDRA OPHEIM JOHANSSON

moawi
7

Utdraget ur L80 i #12 kommer härifrån på sidan 11. På sidan 9 finns överskriften: 4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter 

Utdraget från sidan 11 (21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen.) gäller alltså alla djur avsedda för sällskap och hobby, såväl gerbiler som minigrisar.

Lagar och bestämmelser i all ära, men här kan man peka på ord och olika tolkningar i all evighet. Jag tror däremot man klarar sig långt på en nypa sunt förnuft. Så länge varje djurägare är mån om sina djur och bryr sig om deras välmående så långt det går tror jag att man har kommit en god bit på väg utan att lusläsa varenda paragraf.

Jag menar inte att lagarna inte är viktiga, självklart är de nödvändiga för vårt djurskydd. Vad jag menar är att fall som dessa kan diskuteras fram och tillbaka länge utan att kanske få något ordentligt svar. Jag förstår båda sidors syn på saken, och självklart tycker jag att man ska respektera de lagar och bestämmelser som finns. Men i någon sorts mån måste man ibland också se till sitt eget sunda förnuft.

För knappt två veckor sedan hämtade jag en vanvårdad gerbil som bokstavligt talat bodde i sin egen skit, ensam och utan rent vatten. I ett akvarium på 41 liter satt han i ett hörn utan någonstans att gömma sig, apatisk och med rinnande ögon och nos. Hans dåvarande ägare hade alltså brutit mot djurskyddslagen på många plan. 

Nu är han avmaskad, pigg och bor i en betydligt större bur. Han får ordentlig mat, färskt vatten, leksaker för aktivering, mycket spån att gräva i och det bästa av allt: en kompis och ett hem där någon bryr sig om honom och tar hand om honom. Min lillebror döpte honom till Fabian.

I tisdags var jag hos min pappa för att hälsa på bland annat min lillebror och var därför ifrån Fabian i över 24 timmar. Därför kanske vissa anser att jag har brutit mot djurskyddslagen och är en djurplågare, trots att jag hade sett till så att det fanns gott om mat, färskt vatten i en fungerande vattenflaska och dessutom tillräckligt med kartong och toarullar för att hålla Fabian och hans kompis sysselsatta i många timmar.

Tyck vad ni vill, men för mig måste sunt förnuft ibland få väga tyngre.