Veterinär stockholm?
Hej! Min ena lilla gubbe verkar ha problem med tänder, och eftersom jag inte har honom försäkrad så har jag mailat och frågat pris på två ställen som jag hittade, Djurkliniken i roslagstill och Mälarens smådjursklinik. Den i roslagstull var dyrare, men närmare.
Även bara mailat till närmaste där jag tagit katten och sånt och frågat men inte fått svar ännu från dem.
Om det nu skulle vara tänderna som måste fixas, så sa Mälarens att de gör det i vaket tillstånd på gnagare, medan roslagstull sa att man eventuellt får söva (och detta kostar lite extra)
Jag kan inte bestämma mig för vilket ställe som känns bäst, har ni någon aning eller erfarenheter?
Sen undrar jag om jag borde ta med mig hans brorsa också så de får vara tillsammans, så de inte säras på för länge?
Om du vet med dig att han kan vara lite sprallig så tycker jag söva, men det är ju samtidigt riskabelt:/ hmm svårt val… Ja ta med burkompisen oxå, annars kan dom glömma bort varandra och inte komma överens sen!
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Har hört av bekanta att Roslagstull är bra, har dock aldrig varit där själv då jag aldrig behövt besöka veterinär än så länge.
Det är ju en stor risk att söva ner ett så litet djur som en gerbil, så skulle själv vilja undvika det. Om det bara är att tänderna är för långa tycker inte jag det behövs om man håller gerbilen i ett stadigt grep.
Lycka till!
De är inte så jätte handtama, men just han som nu blivit smal och äter konstigt, han är minst rädd, och kan tänka sig sitta kvar i handen,
men det kanske är bättre att gå till ett ställe där de ändå känner att om det behövs kan man söva, istället för att om gerbilen tycker det är jätteläskigt och jobbigt behöva göra det på honom vaken.
Förstår ju också att det finns risker med att söva, men ja..
ok burkompisen ska med då i alla fall.
Så får jag ha med mig deras favoritgodis! Kanske de håller sig lite lugna
Jag vet inte riktigt vad det är med tänderna, jag bara tror det är något, för han äter inte så mycket, har gått ner i vikt, och när jag försökte titta, så det närmsta jag kom fram till var att hans undertänder såg ut att vara för långa, och han verkar äta med dem mer än övertänderna (gav en skiva banan, ena åt den som en macka, höll med tassarna och tuggade som vanligt, men denna lät den ligga kvar och såg ut att skrapa upp med undertänderna)
Låter som att undertänderna behöver klippas ner i så fall. Går att göra själv men kräver lite teknik och ett stadigt grepp, gärna med hjälp av en till person (en som håller och en som klipper alltså). Om man käner sig osäker så är det bättre att gå till vetten. Precis som redan sagts här så bör man nog undvika att söva ner djur som gerbiler in i det längsta. Att söva ner så små djur är minst sagt riskabelt.
Vågar mig inte på att göra det själv, får bli veterinären :) men tack
Då har jag fixat tid hos veterinär, aldrig behövt ta gnagare till veterinär förut, och undrar nu hur känsliga gerbiler är för kyla då jag måste åka kommunalt samt gå en sträcka, har en liten plastlåda (från djuraffär, med bra lock osv) som jag tänkte transportera dem i, men något mer jag bör tänka på? Lär ju vara runt noll grader utomhus, men varmt på buss och tunnelbana
släng ner massa papper i tansportburen så kan dem nog hålla värmen, du kan ju också linda en handuk (ingen aning om det fungerar) där lufthålen inte är så kanske det hjälper med värme också
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
ok :) tack
Vill bara säga att resan in till, och hem från veterinären gick bra med mina små pojkar, jag var nog mer orolig än de var.
Lillen behövde tyvärr sövas med narkos, men han vaknade upp innan de ens han komma tillbaka in i rummet med honom, så allt gick bra och förhoppningsvis slipper vi återbesök :)
#10 skönt att allt gick bra :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
jag har varit på roslagstull och fixat tänder på en degu. då sövde de henne. har varigt där för andra åkommor också och har varigr nöjd varje gång. där vet jag också att de är kunniga.
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/