Larver i gnagarblandningen?!
Köpte gnagarblandning i lösvikt för några veckor sen på Hisingens Zoomarknad. Har förvarat maten i en lufttät burk på en skuggig plats i lägenheten. märkte ca en vecka sen att det såg ut nästan som tunn spindeltråd i maten. Idag när jag skulle utfodra mina små hårbollar så ser jag en larv som är dryga 1cm krypa omkring i maten i burken. Skitäckligt! Ringer till djuraffären och berättar hur det är och ber om ett tillgodokvitto el dylikt, men får svaret att "nej larverna kommer säkert från oss men så är det ibland, det finns ägg i alla frön." får alltså ingen ersättning alls.
är detta verkligen rätt? har någon annan varit med om samma sak?
tacksam för svar!
det är väldigt vanligt tyvärr, har varit med om det flera gånger! Jag löste det då med att ha maten i frysen och tina upp lite i taget och ge gerbilerna, då blev jag av med problemet iallafall.

Larverna är förmodligen inte farliga men man kan ju tycka att det är äckligt. Jag brukar frysa in maten 2 veckor för att bli av med larver och andra små djur.
Nej de är ju ganska äckliga. Mina "förvanlades" till små flygande kryp som förökade sig grymt snabbt, så det är ju önskvärt att bli av med dem! Så ja, frys in maten är det stora tipset här :)
Ja frysen är bra att använda. Jag fick också några små brunaktiga kryp i maten för ett tag sedan. Totalt harmlösa men äckliga.
Jag var med om exakt samma sak idag! Sjukt vidrigt!
Vita små äckliga saker som ålade runt där.
Det var även fjärilar där i. Var väl förmodligen larverna som blev till fjärilar.
Gud vad äckligt det var.
Idag var jag i djuraffären och dom sa att det räckte med och frysa in i ett dygn för och döda alla äckliga djur. Men att det ändå är ett bra tecken på att maten inte är besprutad. Så man kan ju se det från den ljusa sidan. Men dom är ju äckliga.
Äckliga ja, men gerbiler äter insekter, larver och sånt snusk också 

ja urk vad äckligt det är. Köper man på lösvikt så finns det ofta kryp i maten, speciellt under rötmånad och om djuraffären säljer insekter till reptiler och liknande, då kan de sprida sig till maten också.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Usch ja. Jag fick med larver och skadedjur.Detta var då ett tag sedan nu gör jag egen blanding.
Men här hemma kämpar vi jätte hårt för att bli av med allt sådant efter som larverna jag fick med utvecklades till någon sort flygande sak jag inte kommer håg namnet på. Som gillar all våran mat allså bröd mm.
Och jag kämpar väldigt hårt med skadedjur hos mina gerbiler. Svarta små skallbaggar som älskar deras spån och jag tror även dom biter gerbilerna. Därför städar jag nu burarna 1 gång i veckan städar jätte mycket skrubbar mm. Och håller rummen rena. Jag blir endå inte av med dom tyvärr.

#9 ursäkta men vad gör du för blandning? Vad har du i? o var kan man köpa det? Jag vill också blanda eget;)
Jag slänger alltid in maten i frysen så fort jag tar hem den, ett dygn innan jag ger den till gerbilerna och sen fryser jag småfröblandningen en gång i månaden eftersom den inte går åt så snabbt. (Märks det att jag hatar kryp eller?
)

#10 Jag har torkade frukter och osöttadeflingor av olika sorter musli av olika sorter och lite knäckebröd mm.

#12 ok:D
jag hittade små små svarta krypande grejer i mitt gerbilfoder idag, usch :S men jag är inte själv så rädd för så små insekter, så om ni inte tror det är skadligt för gerbilerna, kan jag då fortsätta ge fodret? Kanske gerbilerna käkar upp dom och får lite extra proteiner ^^ Jag har ingen ordentlig frys hur som helst, bara ett litet frysfack som är betydligt varmare än en riktig frys..
Det kan nog finnas en risk att de sprider sig i huset och blir svåra att bli av med, inte trevligt alls alltså. Rätta mig gärna någon om jag har fel för är inte riktigt säker :)
#15 det stämmer.

Har du balkong?.. lägg ut maten nu medan det är kallt. I en försluten låda/burk bara.. så inte fåglar försöker komma åt maten.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#10 Men lilla zanrio… Du blandar ju redan egen mat?:)

#18 det var ju för länge sen jag skrev detta:O
#19 haha, okeij..:P
Vägglöss?
MVH John
Dom beter sig inte helt som vägglöss, vägglöss är nattaktiva väl? Dessa gömmer sig inte under dagen.. Och vad jag sett från bilder på google så verkar vägglusen vara mera rund till formen.. jag hoppas iaf att det inte är löss, dom är riktigt svåra att bli av med va? :'(
Jo såg oxå att dom är rundare..
Hoppas dom inte blir fler bara.
MVH John

usch vad äckliga kommentarer, själv har jag aldrig råkat ut för detta, konstigt. men ska nog ändå frysa in maten för att vara på den säkra sidan ! :O
Hmm, nu har dedär små ******** börjat dyka upp igen :O jag har fortfarande inte kommit underfund med om det verkligen är vägglöss dock.. De jag har sett har varit under 5 mm långa, så de är i minsta laget för att vara vägglöss isf. Har hittills inte märkt av att jag skulle ha blivit biten iaf.
Men borde nog kontakta nån saneringsfirma, hoppas bara hemförsäkringen täcker detta…

Krypet i #21 ser ut som en kornvivel
Har själv råkat ut för sådana och de är ett h-vete att bli av med!
Mitt råd är att kontakta anticimex för att få hjälp att utrota krypen och i fortsättningen alltid lägga allt foder i frysen minst 1 dygn direkt efter inköp, då dör äggen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#28: TACK, det måste vara såna, liknar på pricken såna jag har/har haft hos mig när jag googlat!! Nu har de dock igen varit spårlöst försvunna i nån månad. De verkar lägga sig i ide mellan varven..?
Tyvärr har jag bara ett litet frysfack där jag bor, som inte är i närheten lika kall som en riktig frys..

#29 de är ett h-vete att bli av med, gömmer sig under möbler, mattor, lister, mm så är inte alltid man ser dem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#30: det är bara det att under perioder när de är aktiva så kommer de alltid krypandes uppmed väggen bredvid den plats där jag sitter vid datan, så då krossar jag alltid ihjäl dem vartefter de dyker upp :D Så just nu ligger väl de som kanske överlevt och trycker nånstans bara..
Jag hade också problem med larver men så jag bytte till gerbil nature som man köper på påse. Mycket bättre för dem dessutom!!! 
Har hittat massa ohyra i min hamstermat nu och de ser ut typ som på bilden tror jag. De är satans små dock och har försökt klämma ihjäl dem med papper men det överlever dem så har fått ta änden på en sked eller bobbypin-hårspänne för att mosa dem. De är max 2,5mm stora bara och skitvidriga! När jag upptäckte dem i maten kastade jag allting direkt, dammsög, städade buren och allt. Det resulterade också i att min hamster slutade klia sig som en galning så jag antar att dem plågade henne också!
Men jag undrar är kornvivel så små eller är det något annat jag råkat ut för? Dem jag har sett hos mig ser mer ut som en myras huvud med "betarna" eller hur man ska säga men kornviveln ser mer ut som några spröt på dem googlade bilderna :(