Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 361 ggr
ulrikame
2014-02-22 12:32
0

vikt

tillie väger: 69 g

jasmine: 70 g :)

är det bra vikter på de?

detta är första gången jag väger de :)

Anne.K
2014-02-24 11:53
0

Ja det är bra vikter för honor. Men samtidigt så är alla individer olika. Man kan inte enbart gå efter vad vågen säger utan man måste se på gerbilen i helhet. Hur ser hullet ut på kroppen, hur känns gerbilen när man tar i den. Känns den smal och benig eller känns den tjock. Eller helt enkelt känns det som att den är i bra form, varken benig eller flötig.

Tjocka gerbiler brukar få typ som en fettknöl i nacken. Medans spinkiga gerbiler så känns ryggrad och sånt ganska mycket på.

Så att enbart utgå efter vågen går ju inte utan man måste kombinera vågen med hur gerbilen ser ut och hur den känns :). Alla är individuella, precis som med oss människor.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ulrikame
2014-02-24 15:51
0

#1 det sa moiz på facebook också :)

tycker att de ser slanka och fina ut men ger de lite extra pumpakärnor och annat gott för att vara säker på att de inte är för smala ;), de känns inte beniga när jag plockar upp de heller, men jag vill nog att de ska kännas lite "tyngre".

tänker väga de ca en gång i månaden, i samband med städningen.

Anne.K
2014-02-24 17:03
0

Låter vettigt att väga de regelbundet. Vikten kan avslöja ibland hur gerbilerna mår om man märker drastisk viktminskning eller så tex.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ulrikame
2014-02-24 17:37
0

det är därför jag tänker börja väga de regelbundet, har fått en plastlåda  över som jag hade deras foder i tidigare men var för stor. insåg att den passade bra för att väga de i :)