Pipande
Hej! Min lilla Pärlan har börjat pipa. Inte ofta och det är knappt hörbart men jag hör det då och då och jag vet inte vad jag ska göra. Hon överlevde en lunginflammation för ca 2 månader sen och jag undrar om det kan vara på grund av det. Snälla svara!!! Har lite panik.
piper hon när hon andas eller är det bara ibland, när kompisen är i närheten?
Hon piper då och då som sagt, ibland när kompisen är i närheten och ibland när jag håller henne eller om hon är ute och springer. Har du någon aning om vad det kan vara?
Det ser även ut som om hon har en svullnat buk.
Om det bara är supersvagt pip så kan det vara så att hon "sniffar" i luften, det gör i alla fall mina ibland. Men svårt att svara på utan att ha hört själv.
Angående den svullna buken: hur gammal är hon?
Hon är 2,5 år.
Jag tror hon har ont. Läste lite på nätet om anledningar till varför en gerbil piper och några anledningar var att de kan ha ont eller vill ha uppmärksamhet. Kommer inte ihåg fler. Hann inte ringa till veterinären idag men ska försöka imorgon. Hoppas att det inte är något allvarligt.
Om buken är svullen måste hon till veterinär.
Okej. Tack för hjälpen!
#7 Okej, det är inte omöjligt att det är cystor på äggstockarna eller någon sorts tumörer, det kan få magen att svälla upp. En undersökning hos veterinär behövs för att kunna se mer exakt vad det är/beror på. Om det fastställs så är Avlivning i princip det enda alternativet tyvärr, för att djuren ska slippa lida.
Men som sagt, kolla upp det för jag ska inte säga för mycket heller.
Har fått en tid, ska till veterinären kl 18 tror jag det var (Mamma bokade så jag vet inte riktigt).
På väg till veterinären nu.
Hoppas det går bra❤️
Beklagar! :( vad kom vetten fram till?
R.I.P 😭 :(
Vetten kom fram till att buken var vattenfylld och att det kanske var något problem med lungorna eller levern. Vetten sa att vi kunde rönka och kolla vad det var men det kostade mycket och kändes lite onödigt. Det kändes bättre att låta henne slippa lida mer så vi bestämde oss för att låta henne somna in.
Tack för ert stöd #16 och #17!
# Sov sött lilla gerbil 🌺
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida