Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1047 ggr
annaforsgren
0

Går ner i vikt

Hej! Mina honor verkar gå ner i vikt samtidigt som mina hanar går upp i vikt. Jag avmaskade dem i början på året för att jag märkte att honorna blivit smala. Efter det så har dem inte gått upp utan fortfarande gått ner :(( men hanarna ökar i vikt. Några tips på vad jag kan göra för att få upp dem i vikt igen? Dem är ganska kinkiga, har provat med kokt ägg och grönsaker men det vill dem inte ha. Ger dem solrosfrön för att försöka ge dem lite fetare diet men det verkar inte fungera.. / Anna

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Anne.K
0

Har du kollat deras tänder? Så att det inte är något sånt som strular? Hur är allmänhälsan på dom annars? Vad får dom för mat? Är dom väldigt aktiva?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

annaforsgren
0

ja dem är raka, annars är dem helt normala, dem äter men jag vet inte hur mycket. Jag har gerbil nature + egen blandning och ger frön som godis ibland. Men dem är rätt aktiva och gräver mycket. Tycker dock att det är konstigt att de går ner i vikt när de har haft samma mat i 1 års tid. vad borde jag komplettera deras föda med som gör att de ökar i vikt? Dem bor i en 100x40x40 bur, borde jag ha dem i en mindre bur så att de inte blir lika aktiva?  (vet dock inte om det hjälper)

Anne.K
0

Om de är aktiva så kanske lite mer kolhydrater i maten skulle kunna hjälpa? Egentligen brukar man vilja ta det lugnt med kolhydrater eftersom gerbiler lätt lägger på sig. Men för dina tjejer så kanske det skulle vara bra istället om de nu är så väldigt energiska. Mindre bur är nog en dålig ide till såpass aktiva och energiska gerbiler. Låt dom ha kvar sin bur. Och försök istället anpassa fodret till deras energiförbrukning. Även mer feta nötter i maten kanske kan va bra att ge.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

moawi
0

Hur gamla är de? Kan vara åldern som får gerbiler att tappa muskler och helt enkelt "tackla av". 

Fortsätter de gå ner i vikt hela tiden? Hur mycket väger de på ett ungefär just nu?

Jag har också samma problem med flera honor, att de är alldeles för slanka. Det är ett vanligt problem hos just honor och kan vara svårt ibland att få dem att gå upp i vikt. Jag löste det genom att ge det fodret jag normalt bara ger till honor i avel eller till växande ungar, och den honan i det här fallet gick faktiskt snart upp i vikt :) Så var inte rädd för att "ta i lite extra" med maten ;) Släng i lite kattmat och solrosfrön vetja. Om det trots allt inte hjälper och de fortsätter gå ner i vikt så skulle jag börja fundera på om det rör sig om någon sorts sjukdom, för i ett sådant fall borde de gå upp i vikt och inget annat, eller åtminstone stanna på samma.

moawi
0

Oj såg nu att du redan testat med mer solrosfrön. Kanske lite hirs och undulatfrön då också?

annaforsgren
0

# moiz jag skulle bli jätteglad om du kunde skicka din avelsfoderblandning till mig :) det kanske kan fungera på mina också. Jag gav dem fågelkräcker med äggfoder på, de smakade på dem men inte mer än så. Kanske dem var mätta men de har inte världens aptit direkt. Borde kanske byta foder helt om dem uppskattar det mer.

annaforsgren
0

Just det, vägde ena honan igår och då vägde hon 72 g, hon är ca 1 år och hon har tidigare vägt a 80

Tsunamis
0

Du avmaskade den i början på året dvs 2-3 veckor sedan? Jag undrar om det inte är deras magar som återhämtar sig från avmaskningen helt enkelt. Jag har inte direkt sett det hända, men jag tänker inte på om mina djur tappar 10g hit eller dit. Inte om de i övrig är friska. 

Hade det varit 2-3 månader  sen du avmaskade hade det ju inte varit nåt sånt men eftersom det var så tätt inpå så undrar jag det.

MvH  Tsunamis

moawi
0

#6-7 Ja men 72 g låter inte så farligt och så länge de inte fortsätter gå ner i vikt oavbrutet eller blir värre på något sätt så skulle jag inte oroa mig. 

Men självklart kan jag skicka mat, dock kan jag inte göra det precis just nu eftersom den enda återförsäljaren av det duvfodret jag använder inte har det i lager just nu… Så det lilla jag har kvar räcker inte. Men om du vill ha så skicka ett mejl så hör jag av mig när jag kunnat köpa in igen :)

annaforsgren
0

De ser lite rundare ut nu, har inte vägt dem :) men jag tycker det ser så ut. Skulle nog behöva prova något nytt foder, har kört med gerbil nature blandat med egen blandning men de ratar hälften av gerbil naturematen för att de inte gillar pelletsbitarna (förrutom min största gerbil) ;) 

Något tips på foder man kan ha i egenblandad mat för att få upp vikten på dem?.. har provat med äggpulver med det gillar dem inte, inte jordnötter heller :S (inte honorna iallafall)

fluffis
0

Jag är också lite trött på att mina gerbiler inte äter allt som finns i Gerbil nature. Dessutom är jag lite irriterad över att det skiktar sig så att när man närmar sig bottnen så är det mest småskit som ligger där, som man får kasta ut. Jag har börjat använda Beaphar XtraVital och den går lika bra, om inte bättre, tycker jag: http://animail.se/beaphar-xtravital-gerbil-500-g.html. Dessutom får gerbilerna Crispy müsli hamster & co om de är dräktiga eller har/är ungar… eller om de är smala: http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/prestige/343208. Den maten är lite fetare men har i övrigt ganska lika innehållsvärden.

ulrikame
0

#11 kan du skriva innehållsförteckningen på beaphar vital? hittar ingen sån nämligen.

mvh ulrikame

fluffis
1

Javisst! 🙂 Det är synd att Animail inte skriver ut innehållet. Här kommer näringsvärdena. 

Protein: 16 %
Fiber: 6,7 %
Fett: 5 %
Råaska: 4,5 %
Ca: 0,61 %
Na: 0,49 %
P: 0,43 %
Mg: 0,15 %
K: 0,82 %
Sen finns det även en del vitaminer och andra tillsatser som jag kan lägga till om intresse finns. Vill man kommer ner lite i pris så är Beaphar XtraVital råtta 2,5 kg väldigt lik faktiskt, tex 14,7 % protein istället för 16 %.

ulrikame
0

tackar så mycket :)
håller med om att det är idiotiskt att de inte kan göra det. är ju bra att veta liksom