Vad har hänt med ögat/ögonlocket??
För någon dag sedan så såg jag att min ena gerbilhanes ögonlock så lite konstigt ut, men jag tänkte att jag avvaktar… Men nu när jag skulle kolla till dem innan jag skulle sova såg jag att pälsen på ögonlocket var "borta"! Om ni kollar på bilden så ser ni! Andra ögat är helt normalt och gerbilen mår bra och verkar som vanligt annars, så är det något jag bör vara orolig för? Vad kan ha hänt??
//Lisa :)
Ingen som vet? :/
Kan det vara så att den har skavt bort pälsen på något? Annars kanske det är någon form av parasiter?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#2 Burkompisen har jag sett putsat extra mycket där… Kan der varit han som skavt bort det? Eller har han försökt att hålla extra rent tror du?
#3 jo, jag tror att han liksom skavt av det igenom att putsa bort pälsen. Men försök att hålla lite koll så att pälsen växter tillbaka och att han inte får små sår där. Är det svullet?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#4 självklart kollar jag till honom lite extra :) Jag tycker inte att det ser svullet ut om man jämför med andra ögat!
#5 okej, ett tips att att ta bild ovanifrån varje dag så att du kan gämföra om det blir bättre eller sämre:)
Ja det där ser helt klart ut som om burkompisen putsat för hårt. Så länge han inte verkar lida av att bli putsad ordentligt så ska det inte vara någon fara.
MvH Tsunamis
#6 tack för tipset! :) #7 vad bra att det inte ska vara någon fara! Hört om gerbiler som putsat bort päls förut men aldrig på ögonlocket :P
Bara lite nyfiken, är den här gerbilen ranghög eller ranglåg?