Trött, slö, hängig och mager
En av våra killar har senaste veckan känts lite slö. Han håller sig lite åt sidan och vilar mest. Han dricker en del och jag har sett honom äta också. Men idag när jag plockade upp honom så kändes han lite mager över ryggen (han är rex, så han ser ganska stor ut) så jag vägde honom och även hans bror. Dom vägde 62gr resp 75gr. Känns som att det är ganska stor skillnad på 2 jämngamla killar. Dom är ca 3månader gamla.
Funderar på om han brutit tänderna kanske, han sitter just nu i separat bur och han brukade gnaga på toarullar jämt. Nu rör han dem inte alls…
Tips på vad jag ska göra önskas!!
Tycker inte du borde sära på dem.
Jag skulle stoppat tillbaka han till kompisen direkt,, alternativt flytta kompisen till den lilla buren. Hur är hans balans? Kan han gå normal, stå på bakbenen utan att ramla omkull osv?
Han är tillbaka med kompisarna nu. Vi tog ut honom främst för att kunna väga honom och kolla hans tänder.
Balansen känns bra, han står på bakbenen vid vattenflaskan osv. Men han är slö som sagt, han går långsamt. När man tar upp honom sitter han lugnt i handen, inte irrar runt nyfiket som han brukar.
Vad bra :) Om ni nu sett han äta borde det ju inte vara något fel på tänderna. Hur är nosen och pälsen, är han snorig och har burrat upp sig? Är han kallare än sina kompisar?
blank i pälsen, inte snorig men lite burrig. ser trött ut på ögonen. Tror han kan ha lite diarré också upptäckte jag nu.
Jag har antibiotika hemma från när andra grabben hade urinvägsinfektion… ska jag ge tycker ni?
Vetrinärens utlåtande: Förstoppning pga tarminfektion. Troligtvis stressrelaterat. Han blev dålig kort tid efter att han och hans bror parades ihop i samma bur som en äldre hane. Han fick en liten antibiotikacoctail på kliniken och nu väntar en 7dagars kur med antibiotika och primperan för att få bort infektionen och sätta fart på tarmarna. Utsikterna ser hyffsade ut men det känns lite för tidigt att ropa hej ännu. Håll tummarna för lilla Stanley.
Oj, stackars liten! Tur att han fick komma till vetten snabbt. Är det en stor sticka eller vad var det? 🤔
Det är bara ett spån från buren. Det är den blodiga geggan som jag oroade mig för…
Men usch då, lilla stackare.. 😕 Håller tummar och tassar på att han blir bättre!
stackare :c hoppas han blir bättre!
Håller alla tummr och tassar för att han överlever!
Stanley är fortfarande väldigt slö. Han dricker dåligt och äter väldigt lite. Sett honom gnaga lite på en äppelbit och några pumpakärnor. Tyvärr verkar det lite som att de andra (han bor ihop med sin bror och en till lite äldre kille) stöter bort honom lite. Såg idag hur Jerry, som är ledaren, motade bort honom från vattenflaskan. Han har tappat ytterligare några gram på vikten också. Hoppas verkligen att han klarar sig ett par dagar till så antibiotikan kickar in. Just nu ser det inte speciellt ljust ut…
Nej!! Gud så jobbigt.
Alltid jobbigt när ett djur går bort.
RIP Stanley❤️
RIP Stanley❤️
Åh vad tråkigt! Vila i frid ♥
Men usch så tråkigt.. Beklagar, ni gjorde i alla fall allt ni kunde!
Vila i frid fina Stanley! 🌺
Tråkigt att det han inte klarade sig.
Vila i frid Stanley ❤️
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Men stackare :c vila i frid Stanley!
R.I.P stanley
Beklagar!
Vila i frid Stanley 🌺