Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 703 ggr
annie
0

Nybörjare söker tips och råd!

Hej!

En av sönerna plöjer sig nu igenom litteratur om gerbiler då han hade tänkt sig att skaffa sådana framöver. Biblioteket hade dessvärre endast en ganska gammal bok….

Vi är en djurvan familj med diverse gårdsdjur som höns, kaniner, hästar, får och getter samt katter, hund och ett av barnen har hamster.

Vill i alla fall vara pålästa kring de djur som kommer till oss och såvitt vi har förstått ska gerbiler inte bo ensamma utan vara minst två, stämmer detta? Hur är det med gerbiler av samma kön, kan de funka bra ihop även om de inte är kullsyskon?

Bur, vad bör vi tänka på där? Har sett att det finns en massa olika varianter.

Som sagt så läser vi såklart här på forumet men annars är vi intresserade av allt mellan himmel och jord. Även så småningom tips på gerbiler till salu inom hyfsat avstånd till södra Dalarna, inkl Enköpingstrakten.

Tusen tack på förhand!

ForeverEmma_
0

Ett tips är att söka runt på Google är också nybörjare inom detta djur. Jg har hittat all min info där och sen har jag såklart frågat här också om saker jag undrar. Ja, gerbiler måste leva två och två. Om det är hanar så kan dem leva 3st men inte honor. Sen så går det sätta ihop två stycken som inte är kullsyskon. Men jag skulle rekomendera att antingen köpa två kullsyskon eller två gerbiler som lever ihop i en djuraffär. Nu i efterhand så rekommenderar jag starkt ett akvarium som bur till gerbiler. Jag har nyss bytt till ett. Varför jag rekommenderar ett akvarium är för att jag hade innan en duna multy och det gick ju bra i början men nu är mina 6månader och man ser att den blir väldigt trång och liten. Men man kan göra som jag har gjort köpa en duna bur och sen hålla koll på blocket efter ett stor billigt akvarium.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

_Alicia_
0

Att köpa gerbiler från djuraffär är inget att rekommendera. Det är som att köpa en lott, har man tur får man snälla gerbiler, har man otur kan man få sk. tittgerbiler dvs. gerbiler som är rädda och inte vill komma upp, vissa går knappt att titta på i buren för att de är så rädda att de gömmer sig. Leta upp uppfödarlistan här på GiF, jag kan inte för att jag är inne på mobilen.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

ulrikame
0
Anne.K
0

Länk till uppfödarlistan här på iFokus finner du här: Uppfödarlistan

Sedan finns det lite fakta, samt uppfödarlista även hos Svenska hamsterföreningen med gerbilsektion, länk: SHF

:)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

annie
0

Tusen tack för svar, toppen! Ska kika runt och läsa mer.