!!!!KRIS:DOM HAR RYMT!!!!
Vaknade vid ett av att mina hanar väsnades och hade sig.. sen för en kvart sedan såg jag något springa över golvet och inser snabbt att det är min lilla rapunzel (en av honorna) som rymt… kollar på buren och märker att det är ett stort hål på ena sidan i plasten…
fångade in henne och la henne i min transport/städbur.. och började leta efter snövit..hittade henne ingenstans och gick och tog en kopp te för vakna till igen.. (äter sömntabletter så somnar lätt om) fortsatte leta.. hittade henne ingenstans och trodde hon hade rymt ut från fönstret när jag rökte.. sen hittade jag henne i buren igen..
eftersom det är ett stort hål i buren (plastlådan) kan jag ju inte släppa ner dom igen.. och klockan är ca 3 på natten.. och butikerna öppnar inte än på ca 6 timmar.. tror ni dom klarar sig utan vatten i ca 6 timmar?
lär dröja lite mer eftersom deras nya bur är hos mina släktingar ca 1h bort.. och så måste jag ju bygga lock också…
Ni har jag aldrig haft gebriler men liknande smådjur, kan du inte stoppa in en liten skål av något slag i transport buren? Tex en äggkopp med vatten, som du ställer stabilt. Tycker att 6h+ känns mycket för ett djur att vara utan vatten
Kan du ej ge gurka för vätska, eller sätta in en liten skål? (obs, ej expert på gerbiler alls, har aldrig haft några, men gurka är väldigt bra för att få vatten i råttor när de transporteras och är lite för stressade för att dricka flaska 🙂) Vet inte om gerbiler kan äta gurka, men om de kan det så är det är en mycket bra lösning om man temporärt ej kan ha skål/flaska!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Men gerbiler är väl ökendjur så 6h är nog inga problem. Men andra får rätta mig om jag har fel, är inte helt insatt i gerbiler.
Annars om du har nån gurka eller annat liknande som är väldigt vattnigt av sig hemma så kan de klara sig på de.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag har haft gerbiler, de dricker bra ur skål så ge dom det om du kan.
Sen tycker jag att du bör satsa på ett akvarium istället för någon plast bur, jag har haft akvarium enda sedan en liknande sak hände mig. :)
Du kan också försöka ordna hålet om du kan.. typ tejpa massor och sätt dig kartongbitar och ställ hålet mot en vägg osv
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Får man fråga hur du löste det? Blev det vattenskål eller en gurkbit? 🙂