Vad heter Morton och Frans färg?
Hej!
Eftersom jag är ganska ny på gerbilfronten så har jag inte riktigt greppat hela terminologin bakom gerbilernas teckningar/färger. Jag undrar därför om någon kan hjälpa mig bestämma vad Mortons färg heter? :)
Han är inte blanksvart utan mer en matt mörkgrå, och han har en vit fläck på halsen, under hakan. Även hälften av hans morrhår är vita. Han är strax över 9 veckor gammal.
Tack på förhand!
Black, kort och gott. 🙂 Riktigt fin kille, är väldigt svag för svarta gerbiler!
Som sagt en black gerbil du har där :) . Även jag är svag för dessa svarta <3
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack #2 och #3! Det var inte så svårt. :-)
Ni kanske även kan hjälpa mig med vilken färg Frans har! Han är lika gammal som Morton, men är nästan hans motsats. :-) Han är ljust brun med mycket vitt, samt att hans svanstofs även är vit. Hans ögon är mörka men skiftar i mycket mörkt rött, och han har en vit stjärna i pannan.
Tycker han ser ut som dark eyed honey white spot på bilderna iaf.
skulle dock underlätta om du även tog kort på honom så man ser hela honom ovanifrån. så skulle det bli lättare att avgöra teckningen.
Tack #7! Jag ska se om jag kan få till en bättre bild bara dom vaknat. De har tagit riktig sovmorgon idag! :-)
Har han röda ögon? Vet inte om du har ngn antirödögds-funktion på kameran, men jag tycker han ser lite rosaaktig ut i hyn på det viset som rödögda gerbiler brukar göra. Så jag tror att han är argente pied collared 🙂 (Rent genetiskt en agouti/vildfärgad gerbil med röda ögon)
Ja han var inte white spot iaf i trckningen som jag först trodde. Nu ser man hans krage tydligt så en pied collared. Är dock osäker på färgen nu efter moas fundering. De är så mörka kontrastbilder så man ser inte ögonfärgen om de är svarta eller röda?
#10 #11 Som jag skrev i #4 så är hans ögon både röda och svarta. I vanligt ljus så ser de nästan helt svarta ut men skiftar något i mörkrött, medan de i vissa specifika vinklar ser klart rödare ut. :-)
Han ser ut att vara en Argente vittecknad. Men det skulle kunna vara en saffron också, vilken färg har underlägsen om du blåser lite lätt på ryggen på honom?
Håller med om att han absolut är rödögd, man ser skillnaden mot svarta ögon. Jag brukar tycka att de rödögda liknar lite i kaffefärg fast ljusare, kaffe är ju lite rödbrunt.
Han är då antingen en Saffron eller Argente. Argente är vita på magen vilket Saffron inte är. Men eftersom din lille kille Frans är vittecknad betyder det att han blir vit på magen beroende på det. Argente ska däremot ha en blågrå underfärg på sin päls närmast huden, har han inte det är han en Saffron.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
#11 #13 Då är han definitivt rödögd! Jag har ju inte sett så många gerbiler att jag har så mycket i huvudet att jämföra med, så det är tur att expertisen finns här istället. :-)
Hans underpäls är blågrå, vilket då betyder att hans färg heter Argente Pied Collared?
Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! 🙂