De gräver ju väldigt mycket så att den skvätter ut, jag har galler där uppe och då skvätter det ut till och med…:P Fast min bur är typ 30 cm hög bara….. Också kan de gnaga på gallret och deras nosar kan ta skade av det, har jag för mig….
Så det är bättre med en dunabur lr akvarium/terrarium…

Ok , Får se vad jag köper för något ;)
Nej, man ska inte ha gallerburar till gerbiler. Bäst är ett akvarium, då kan de gräva och slipper skada tassar/nos osv på gallret.

Ok , då vet jag ;) akvarium är alltså bäst.

Det beror väl på. Jag har ett stort akvarium, men problemet är ju hur man ska få ner en vattenflaska dit.. ganska krångligt. Gallerburar är ju mkt lättare att städa, och gallerburarna är ju av plast och gerbiler gnager ju på allt.. så det finns både för och nackdelar med akvarium respektive gallerbur.

Ja , där har du rätt.. Men det finns ju gallerburar med stål galler , Men kan dom göra illa sig på det isåfall ?
Det är inte jobbigt att städa akvarium. Tro mig, jag har 10 stycken där det minsta är 60x30 och det största är 100x40. Det tar 10 minuter, en kvart om jag duschar det (annars spreyar jag bara med diskmedel/vatten). Man vänjer sig snabbt, sen går det av bara farten och man kan göra det medan pastan kokar, som jag gjorde nyss. :P

Ok , :P Jag vet faktiskt inte vilken bur jag ska ta ..
Vattenflaskan hänger man i gallertaket eller sätter fast på akvarieväggen. Inte ett dugg svårt.
Det allra värsta med gallerburar är att gerbilerna inte kan gräva ordentligt. Det är ett måste för alla gerbiler.
Har haft både gallerbur och akvarium och jag tycker att akvarium är bäst och tar ungefär lika lång tid att städa. Ser ju ingen fördel med gallerburar direkt. :/

Jag tycker nog att akvarium är bäst . Men kan man ha plastbur också ? Ungefär som ett akvarium fast det är plastglas typ ?
#11 Du menar dunabur, ja det kan man sålänge gerbilerna inte gnagar sönder den vid vattenflaska-hålet.

Aha ok , Jag vet inte riktigt vad alla burar heter och så då :P
Dunaburar kan funka, men de är oftast för låga för att ge gerbilerna någon vettig chans att gräva. Sen är det risk för att dunaburarna blir söndergnagda. Jag köpte 3 dunaburar en gång och de höll ett tag, men sen blev det hål i väggen (trots grävning och tillgång till massa kartong, pinnar m.m.).

Ok :P Jag tar iallafall INTE en gallerbur .

Jag har inte en duna bur.. men jag har en gallerbur med förhöjda kanter, så det skvätter inte lika mkt spån omkring..

akvarium är bäst, duna näst bäst och sist gallerbur! :)
Akvarium är inte svåra att städa, eftersom gerbilerna inte gör ifrån sig så mkt (kissar så mkt) så behöver man inte städa ofta om man har en stor bur. En gång/månaden räcker.
Och vattenflaska brukar inte vara några problem! :)

Håller med dem andra att akvarium är bra att ha gerbilerna i, städa tar inte så lång tid. Kan man inte duscha dem så går det så bra att göra det på plats med. Har själv 120¤40 och 75¤40 akvarium till mina gerbiler. Man får in sin rutin så småning om och då går det ganska fort ;)

Jag städar mitt akvarium minst en gång i veckan.. annars stinker det så man inte kan somna. hehe

#20 Det lät konstigt, gerbiler brukar man inte behöva städa till så ofta. Inte ens i dunor,( tror jag alltså) 

Ok.. Men mina gerbiler är rätt konstiga av sig.. Eller så är det jag som har för bra luktsinne, och städmani :P