Två honor och två ungar
Hej! Min dotter har precis fått två gerbiler som jag som vuxen har ansvar för. Det är två honor. Den ena var (oplanerat) dräktig när vi fick henne och för en vecka sedan fick hon två ungar. Ungarna verkar krya och jag har inte märkt av konflkter mellan de vuxna. Jag undrar om ni har råd om hur vi ska tänka kring de två vuxna honorna. Det är inte helt tydligt men jag misstänker att det "mostern" som är dominant. Måste jag sära på de vuxna för att skydda ungarna eller kan jag vänta och se om det blir konflikter? Har någon erfarenhet av att låta en av ungarna stanna kvar, det vill säga ha tre honor tillsammans?
De vuxna honorna kan fortsätta bo ihop så länge läget verkar lugnt och att de är den dominanta som fött ungarna. Men eftersom ungarna fortfarande verkar leva och få mat? så bör de vara lugnt som sagt.
Att ha 3 honor ihop kan gå ett tag. Men tyvärr tenderar honor att börja bråka när tex den yngsta av de 3 blir runt 5-6 månader gammal då den försöker klättra i rang.
Så att ha 3 honor tillsammans rekommenderar jag inte ifall ni är nybörjare på gerbiler. Det gäller att kunna läsa av signaler och kroppspråk om man ska kunna ha fler än 2 honor tillsammans.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack!
Du skrev att du trodde att mostern var den dominanta, i såna fall måste du sära på dom. Annars riskerar du att mostern dödar ungarna. Därför är det viktigt att man inte parar honan som är i lägre rang.
Otur du hade med att få en dräktig hona. Hoppas allt går bra och lycka till!
#3 dock kan det fortfarande fungera att ha de ihop. Om ungarna fortfarande lever och har fina mjölkränder och honorna är sams så tror jag inte man behöver sära på dom. För ibland så funkar det. Men känner man sig osäker och tycker stämningen i buren känns spänt så ska man absolut dela på dom så att ingen kommer till skada.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Jag skrev nog lite otydligt, det är såklart inget måste om det fungerar bra. Tack för att kommenterade det!
Tack för all hjälp! Mamman har tagit över och är nu dominant. Ungarna mår bra och stämningen i buren är fin, så det verkar gå bra.
#6 Kul att höra. 🙂
Följer bilder?