Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2534 ggr
lekandur
2014-01-18 00:07
0

panik!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hade två gerbiler förut men gav bort dem då intresset försvann.. Hälsade på dem idag och jag såg att den enas rektum ser konstigt ut! Tog tillbaka dem då jag blev arg över att de ser ut att ha blivit vanvårdade.. Jag tycker att hålet ser väldigt stort ut och kanske något varigt eller jag vet inte. Ser man på hans bror så ser det inte alls lika ut. Försökte pilla pälsen åt sidan så att jag skulle kunna se bättre men det verkar som om han har ont då han bet mig ett ex antal gånger, inte så att det gjorde ont utan det kändes lite som panik bett för att han ville bort därifrån.. Tog en bild men det kanske inte är den bästa bilden, sen vet jag inte om hand ena pungakula eller vad man säger om den har blivit mörkare eller om han hade en mörk del där. Känner mig jätte orolig och undrar om ni varit med om det förut, vad kan det bero på? :(

Where you invest your love
you invest your life 

lekandur
2014-01-18 00:15
0

21 som läst, ingen som har en aning?!

you invest your life 

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-18 00:15
0

Ser ut som en varböld tycker jag. Kan ha varit något litet sår som blivit infekterat och sen fyllts med var. Det är nog bäst att låta en veterinär kika på det där.

[vanja123321]
2014-01-18 00:18
0

oj, stackarn!

Sevgi
2014-01-18 00:19
0

Jag vet inte vad det är, men det ser inte trevligt ut :( stackars liten. hoppas det går bra!

Midgårds
2014-01-18 00:20
0

Jo de där ser inte alls bra ut. Jag skulle nog rekommendera att åka till veterinären. Ifall det är ett sår så bör du få bra saker för sårtvätt och möjligen antibiotika.

Hoppas det löser sig!

Djurälskaren87
2014-01-18 00:24
0

tråkigt att du sålde dom till ett dåligt hem, men tur du tog tillbaka dom..

ser inte bra ut…:S

Whippetgerbilen
2014-01-18 10:37
0

Säger som alla andra, åk till en veterinär!

Dogs is my world ♥

lekandur
2014-01-18 12:08
0

Vet ni om det finns någon veterinär i norrköping som är bra på den här typen av smådjur?

you invest your life 

lekandur
2014-01-18 12:13
0

Vet ni om det finns någon veterinär i norrköping som är bra på den här typen av smådjur? Vill inte åka till någon som inte vet vad de håller på med!! Finns i norrköping!

you invest your life 

VildaVittra
2014-01-18 12:24
0

#9 Finns det så många att välja på under en helg i Norrköping?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
2014-01-18 12:26
0

Norrköpings smådjursklinik hittade jag, du kan ringa och fråga om dom har vana av gerbiler. Gistad veterinär klinik hittade jag också, verkade vara en lite mindre klinik men dom verkade ha kunskap om mer än bara hundar och katter iallafall. :)

linn8
2014-01-18 12:27
1

Det där ser ut som ett sår som blivit infekterat? Ta den till en veterinär och be att dom gör en hälsokoll på den andra oxå! Håller tummar och tassar för det bästa…!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

lekandur
2014-01-18 14:06
0

Okej finns det något jag kan göra i väntan på att komma till en veterinär? Typ ta en tops med ljummet vatten eller något?

you invest your life 

lekandur
2014-01-18 14:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en ny bild och det ser ut såhär nu. Hur kan det ha blivit ett sår?! Det är den här som dominant.. Blir så ledsen av att se och höra hur han piper min plutt ..

you invest your life 

VildaVittra
2014-01-18 14:23
0

#14 Har han ont så ska man inte vänta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lekandur
2014-01-18 15:16
0

Han verkar helt normal i buren, han äter och dricker och springer omkring så därför hade de inte märkt av detta..

you invest your life 

linn8
2014-01-18 15:42
0

#14 han kan ha skavt sig på något? Det ser lite ur som en böld? Eller är det bara jag??

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

marsvins
2014-01-20 16:11
0

oj det ser inte kul ut! jag tycker du borde ta honom till en veterinär!

hoppas han blir bättre❤️😕

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

linn8
2014-01-20 16:28
0

På bild 2 ser hela bakreligonen "uppblåst" ut…?

lekandur
2014-01-20 18:13
0

Ja lite grann, finns inga här i närheten som är bra på den här typen av smådjur vilket är jobbigt då jag inte har möjlighet att ta mig någon annanstans.. Men han är lika pigg som den andra vilket gör mig kluven. Kan det vara så att det är en svamp infektion eller så? jag tycker att det nästan ser ut som ett blöjexem eller liknande.

you invest your life 

Sevgi
2014-01-20 20:07
0

Jämfört med första bilden ser det åtminstone lite mer läkt ut.

Du kan inte skicka bilden till någon gerbilkunnig veterinär kanske?

[Tassy]
2014-01-20 21:29
1

att han visar sig pigg betyder inget, då gnagare är bytesdjur och försöker att inte visa sig svag, tyvärr.  Piper han etc så lider han rätt ordentligt. 😕

lekandur
2014-01-20 21:46
0

Dem har pipig så fort jag tagit i dem ända sen jag köpte dem så jag vet ijte riktigt om det är för att han har ont eller för att han inte vill bli fasthållen då de inte är riktigt handtama

you invest your life 

[Tassy]
2014-01-20 23:00
0

ah, då är det ju svårt att veta.

Djurälskaren87
2014-01-21 11:37
2

men alltså ta den till veterinär omgående? varför väntar du egentligen? jag tycker såret ser allvarligt ut och skulle aldrig vänta med en sån sak…

har du ens ringt och rådfrågat veterinär?

VildaVittra
2014-01-21 12:01
2

#25 Precis.

Passar på att citera djurskyddslagen:

"9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."

Det är inte för att vara elak som jag gör det, utan jag gör det för djurens skull.

lekandur
2014-01-21 13:06
0

#25 #26

Jag ringde till Evidensia så fort jag kunde igår då dem har stängt på helger, känns lite halvt sådär att få lagboken citerad emot sig när man gör allt man kan under sina omständigheter. 

Jag vill heller inte vänta men då jag inte har någon möjlighet att transportera mig någon annan stans än inne i Norrköping så fick jag snällt vänta på att det skulle bli vardag och slänga mig på telefon för att få en så snabb tid som möjligt. Tyvärr så verkar jag inte vara ensam om sjuka djur och fick inte en tid fören på torsdag förmiddag.

you invest your life 

Djurälskaren87
2014-01-21 13:36
5

27# så du menar att om man har ett sjukt djur under en helgdag där du bor kan inte djuret få hjälp?finns väll akuttider eller?

du har alltså en tid på torsdag? en vecka av smärta innan den får komma till veterinär:( usch… förlåt men jag har ingen förståelse alls för sådant… talade du om för veterinären att de var akut? då borde du få en tid direkt.

VildaVittra
2014-01-21 13:47
4

#27 Det går tåg mellan Norrköping och Linköping även på helger och i Linköping finns Valla smådjursklinik.

lekandur
2014-01-21 16:20
2

Ja men nu är det så att jag inte riktigt har den ekonomin som krävs för att ha dem. Dels då jag precis har betalat kostnader för en undersökning och medicin på min råtta. 

Jag hade verkligen inte planerat att ta tillbaka dem, ännu mindre planerat för de extra kostnaderna som kommer bli. 
Så ja, det kommer bli riktigt kämpigt sista dagarna i månaden.

Ja, det är synd om honom att han får vänta. Riktigt synd. Jag framställs som en riktig skurk här, fine det kan jag ta för jag vet att jag gör allt jag kan i den sitsen jag är i. 

Jag kommer behöva omplacera de små pojkarna IGEN då jag inte har plats eller intresse för dem. Så om någon vill ta sig an de här små pojkarna och "rädda" dem från mig så är det bara att ni hojtar till för jag tycker att de ska få komma till någon som faktiskt uppskattar dem på den nivån de förtjänar

you invest your life 

Djurälskaren87
2014-01-21 16:22
0

30# okej så det är så det ligger till… ekonomin. Du tog tillbaka dom från hemmet så det är du som fortarande är ägaren och har ansvar att ta ett sjukt djur till veterinären. Du kan låna av någon kanske? finns alltid lösningar på något sätt.

Ja omplacera tycker jag du ska göra då du inte har intresset kvar men det får du göra efter den varit hos veterinären,tror ingen vill ha ett sjukt djur.

lekandur
2014-01-21 16:33
4

#31 Ja det är ekonomin som strular till det och det suger att det ska gå ut över djuren. Verkligen!
Jag skaffar aldrig djur om jag inte kan betala för eventuella kostnader. Detta var ett undantag då jag vet att de skulle haft det så mycket sämre hos den förra familjen.

Och ja, jag ska till veterinären med dem, Jag har fixat pengar så att han ska få behandling.

Och det är väl SJÄLVKLART att jag inte omplacerar ett sjukt djur?
och det är inte för att "ingen vill ha ett sjukt djur" utan för att djuret inte ska behöva gå igenom något sånt när det inte är i tip top form!

Jag kanske inte är fullt så duktig som djurälskaren men jag har något innanför pannbenet jag också, även om ni verkar tycka annat.

you invest your life 

Djurälskaren87
2014-01-21 16:35
1

32# har inte sagt att jag är bättre än dig men när det gäller mina djurs hälsa så skulle jag aldrig väntat med att åka in,skulle löst situationen helt enkelt,lånat av någon av något slag.

om du redan nu har fixat pengar varför inte åka in idag eller imorgon då? varför just på torsdag?

du får bli sur om du vill men du måste även förstå min reaktion när det gäller en djurs hälsa,klart man reagerar om den inte fått vård och inlägget skrevs förra veckan.

lekandur
2014-01-21 16:50
0

#33 inlägget skrevs den 18e 3-4 dagar sedan beroende på hur man ser det.

Jag ringde och fick en tid, inte tänkte jag på att motargumentera med dem då. Dem tyckte väl inte att det lät som något akut, jag kan inte svara för dem. 

Det jag kom över att låna var 650:- Var nervös över att det inte skulle räcka men hon jag pratade med sa "Det löser vi på plats" så jag litar på dem, annars i värsta fall får jag sälja min cykel om det blir dyrare.

Men nu ska han iaf få hjälp och jag håller tummar för att det är något litet som ligger och irriterar som är lätt att åtgärda.

you invest your life 

Djurälskaren87
2014-01-21 18:25
0

34# håller tummarna att de går bra hos veterinären!

[Tassy]
2014-01-21 18:51
22

Till de som tänker på att gerbilen behöver akutvård; ja, visst är det så. Men under rådande omständigheter verkar TS göra sitt bästa, och har trots allt tagit tillbaka gerbilerna i all hast för att de var vanskötta. Även om man har en buffert så kan det köra ihop sig, och i det här fallet verkar en råtta precis varit sjuk också.

Det är väl bättre att TS gör sitt bästa för gerbilen så gott hon kan, än att gerbilen skulle ha fått bo kvar och inte fått vård alls?

Jag tror att alla vill gerbilens bästa, så vi får hålla tummarna för kraken och ha is i magen. Hoppas att det går bra hos vetten och gerbilen snabbt blir frisk.

Det känns säkert skitjobbigt att vara i TS sits just nu.

/Sajtvärden

Sevgi
2014-01-21 20:24
5

Jag hejjar på dig TS, du kunde inte löst det bättre tycker jag. Lycka till hos veterinären och hoppas att det går bra!

lekandur
2014-01-23 10:32
0

Nu har jag varit hos veterinären och hon sa att han hade fått svullna testiklar. 

Inget akut, inget allvarligt utan jag skulle ha koll så att det gick ned.

Sen ska dem omplaceras till en kvinna i Halmstad och jag har varnat henne för att söka hjälp här inne då det har en tendens att bli en otrevlig sida. - kanske något att jobba på?
Hon och hennes gerbilintresserade umgänge höll med så tyvärr verkar ni inte ha ett så bra ryckte här inne. 

Nu tackar jag för mig, tjohej! 😉

you invest your life 

Anne.K
2014-01-23 11:22
5

väldigt tråkigt att denna sida ska ha dåligt rykte om sig, då det faktiskt finns många bra och kunniga personer här inne. 

En del vet jag dock kan hetsa upp sig ganska lätt och angripa trådstartare lite för hårt. Men i grund och botten tror jag bara att alla menar väl.

En viktig sak att tänka på när man läser kommentarer är helt enkelt att ha just det i åtanke, att de flesta som skriver här, skriver endast med gerbilens bästa i åtanke. 

Brinner man för ett djurslag så kan det lätt gå överstyr ibland med folks känslor och vissa blir upprörda. Men det är aldrig i syfte att skada någon utan de menar bara väl.

Jag hoppas folk kan försöka hålla lite band på sina känslor och hålla sig sakliga, så att folk vågar skriva här på forumet när de söker hjälp. En ny person ska inte behöva känna sig attackerad när denne kommer hit och söker hjälp.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
2014-01-23 12:23
6

Hade jag haft mer tid att avvara så hade jag gärna tagit större tag i de användare som har en tendens att skriva meddelanden som kan tolkas otrevligt. En del är unga, brinner för sitt intresse eller helt enkelt inte har mycket nätvett. Men det är ändå ingen som ska tolereras. 

Däremot är det första gången jag hör något negativt sidan är egentligen inte särskilt aktiv och inte många nya trådar startas. Så i lösa ord vad någons bekant och dennes umgänge tycker så vill jag gärna bjuda in dem till GiF eller vända sig till mig privat via PM och säga vad de tycker. Annars tar jag det tyvärr bara som lös ryktesspridning.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
2014-01-23 14:36
2

Rykten uppstår i alla djurkretsar där avel och meningsskiljaktigheter uppstår, tyvärr. Sen verkar folk inte fatta att medelåldern här inne är ca 11-12 år… 🤓 jag tänker inte sitta och skälla ut yngre människor som egentligen har rätt, men som går på lite för hårt. Jag säger till i de fall där jag tycker att det går för långt, som i denna tråd lämnade jag en kommentar. Hittils har den fått 8 gillatryckningar, så jag verkar inte moderera helt fel? 🤔

Gerbilles
2014-01-23 19:38
1

Hoppas han kommer bli bättre snart, och att han och kompisen kommer ha det bra i det nya hemmet! 🙂

Kan tycka att vissa gick på lite för hårt. TS hade ju lika gärna kunnat struntat i det hela. Det var trots allt inte hennes ansvar att ta honom till veterinären, utan den nya ägarens. Mycket tråkigt att du fått den bilden av sajten, TS. Tycker själv det oftast är bra stämning här, jämfört med många andra djursajter.