Första Gerbilen
Hej jag har precis fått en Gerbil. Jag har bara en eftersom att jag köpte den begagnad men jag ska skaffa en till nästa vecka så att han inte blir ensam.
Är det något speciellt som man ska tänka på? Jag har ingen erfarenhet av råttor eller gerbiler och det har ingen i min familj heller så jag är tacksam om jag får svar på något man kan tänka på?
Sen undrar jag också, min gerbil jag har nu är väldigt livlig och svår att få upp ur sin bur, jag har bara haft honom i tre dagar nu men hans förra ägare sa att han hade varit livlig rätt länge. Jag måste ju ta upp honom och han är inte så tam han bits gärna… Vet någon hur man kan få upp honom lättare ur buren eller typ hur man kan få honom att bli tamare än vad han är? Jag har läst lite om det men jag vill ha så många svar som möjligt… Tack ^^
Tips, innan du köper ett djur, läs på.
När du ska köpa en gerbil och sätta tillsammans med din gerbil är det bäst att du köper från en uppfödare, den nya gerbilen ska vara av samma kön och vara 5-6 veckor gammal.
Läs artiklar, hur du får gerbilerna tama osv.
På min hemsida står det även lite "fakta".
begangnad? hade inte den du köpte de av 2 stycken? du borde ha fått båda isåfall🤔
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Och en till sak, vad har du för bur? Hur mycket spån? kan du visa bild?
Och begangnad, det låter som att du pratar om möbler.
Jag rekommenderar dig att läsa dessa artiklar först. Dom kommer besvara många av dina frågor och funderingar. Men har du ändå frågor efter att du läst dessa så hjälper vi gärna dig med dom :)
Att bli vän med dina gerbiler
Att köpa gerbiler från djuraffär (jag såg i en annan tråd att detta var din tanke så denna artikeln känns nödvändig)
Att bli gerbilägare
Skötselråd
Vad ska jag tänka på innan köpet
Ihopsättning av gerbiler
Könsbestämning (ska du ha en kompis till gerbilen så ska det vara av samma kön så du måste veta hur man ser skillnad)
Såhär kan vi bo (artikel om vad för typ av bur gerbiler ska ha)
Läs alla dessa artiklar så har du en bra grund att stå på, sedan är det bara att ställa fler frågor om du fortfarande undrar något :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ja jag köpte min råtta på blocket, jag fick den som present av min syster. Han som hade den hade ingen annan råtta så Rune (min gerbil) han var ensam och han hade tydligen varit det hela tiden…
Jag har ingen kamera eller någon bra kamera som jag kan ta kort med, den datorn jag har är egentligen en skoldator och webbkameran där är typ sönder, mobilen har jag ingen usb sladd till och den funkar knappt. Men jag har en bur jag fick av dem, det är en av typ glas och galler som tak då, jag har mer än 1 dm spån i den så rune gräver mycket och gör massa tunnlar. Jag har det jag fick med men jag ska köpa mer saker, han har två trähus, ena är med två våningar och den andra är rätt stort. Han har som tunnlar av trä som han kan gå igenom som ligger under spånet. Han har sitt sandbad och lite andra småsaker