Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 564 ggr
[babsaan]
0

jobbiga gerbiler

Urgh, dom är söta som tusan.. men riktiga jävlar och är så trött på dom, :(

Det började med att ena rymde, sen var det frid och fröjd tills någon månad sedan, har fått köpa ny vattenflaska var tredje dag eftersom dom huggit ner den och bitit sönder den.

Nu har jag köpt en flaska i glas och hängt upp i ståltråd,. MEN ändå lyckas dom hugga ner den med!

Dom har rör att leka i, sandbad och tja hela köret men ändå sker detta, och börjar bli väldigt frustrerad och känner mig så jävla hopplös som känner sånt ''hat'' över dom, Misstolka mig inte nu, jag hatar inte dom minsta lilla.. men börjar förlora hoppet om att det ska lösa sig, och efter dom hittar på rackartyg hela tiden så är jag ganska…irriterad.

Har köpt en miljon flaskor, skålar, leksaker och allt blir söndertuggat, är inne på min tredje bur också för den delen.😕

Någon som har några råd?

Fridolf87
0

Vad bor dom i för bur? Hur stor är den? Hur djupt lager bottenströ? Hur ofta är dom ute och rastar av sig? Får dom kartonger att bita på varje dag?

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

[babsaan]
0

#1 Ett arkivarie just nu, ganska stort är ca 110 långt…

Dom har väldigt mycket spån i buren, kanske 20 cm  och kan inte släppas ut lösa eftersom vi har katter som jagar, Dom får kartonger varje dag ja.

Fridolf87
0

Går det att stänga in katterna någonstans och ha gerbilerna ute? Har själv katter och har dom i sovrummet 30 minuter varje dag för att ha gerbilerna ute.

[babsaan]
0

Det skulle naturligtvis gå, men kan ju inte bara sätta ner dom på golvet, skulle ju aldrig lyckas fånga in dom igen :/

Fridolf87
0

Jag avgränsar mitt kök med smådjurshage och pappkartong (klippt flyttlåda) i början fångade jag in dom genom att när dom varit ute en stund lägga fram en låda med lite spån och godis i. Dom blev nyfikna och hoppade in och jag lyfte tillbaka dom till akvariet. Var orolig som tusan i början men det går väldigt bra. Ett badkar funkar också att rasta i tex.

[babsaan]
2

Åh, ska absolut testa det under dagen medans ungarna är i skolan, förhoppningsvis blir det bättre.

Tusen tack till dig, du har gett mig hopp om dessa busråttor.❤️

linn8
1

Om dom inte fått vara ute så kan dom tröttna på det som finns i buren och börja undersöka allting jätte noga och då gnaga och välta saker hör till det beteendet. Då kan man göra om i buren eller ha dom ute ett tag:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Tsunamis
0

Du hänger vattenflaskan i ett hörn eller hur? Testa lång den mitt på glaset eller hängd i taket. Det gör att de inte når den lika lätt och kan slå/dra ner den.

MvH  Tsunamis

Fridolf87
0

Lycka till! Hoppas dom lugnar ner sig. :-)

Louise72
0

Min erfarenhet är att gerbiler som alla andra är individuella, en del är mer dampvarning på, hade ett gäng som bet sig ur en bur på en kvart ungefär och då hade man förstörelse och bitgrejer det hjälpte inte!(Tydligen ;) Sen en del var nöjda att tugga på äggkartonger, pappersrullar osv och hade inte en tanke att bita sig ut!