No-smell bottenmaterial?
Satt och googlade lite på bottenmaterial och burinredning och då hittade jag något som kallas no smell. Så här beskrivs det av tillverkaren: No Smell är en restprodukt från bomullsodling. Det är en ren naturprodukt med väldigt fina cellulosafibrer som är bra att använda som bur/bomatrial hos smådjur. No Smell kommer från västra Afrika. No Smell passar som bottenmaterial till hamster, kanin, marsvin, gerbiler, möss, råttor, chinchilla och iller. Den gär även att använda som bomatrial till fåglar, små kattungar och hundvalpar. Lägg ut ett lager No Smell på bur/bobotten 2-4 cm tjockt. Underlaget behöver man byta ungefär var 10 dag. Passar utmärkt som bomatrial pga dess absorberande förmåga och förmåga att hålla värme. Använder du spån eller strö idag är det bara att byta till No Smell. Skulle djuret blir misstänksam kan man blanda spån/strö de första två veckorna så vänjer sig djuret vid No Smell. Hittade produkten på: http://www.zoosajten.se/no-smell-p-959-c-276.aspx Någon som har testat eller hört talas om det tidigare? Är sugen på att testa!
Palla använda strö som fraktats över halva jordklotet :/
Det spelar väl ingen roll, det viktigaste är ju att det är bra för djuren. Dessutom har jag läst att produkten ger nya arbetstillfällen i Västafrika. Men har någon testat detta eller cotton comfort som det tydligen heter under ett annat varumärke, så kom med omdömen. :)
Håller med #1 inte särskilt miljövänligt är det heller. Jag är kritisk men vill också gärna höra folks åsikter och erfarenheter om det.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Förstår inte att ni är så kritiska bara för att det kommer från Afrika! Självklart är det ju alltid mera miljövänligt med lokalproducerat men så kan man ju inte riktigt tänka heller. Detta restmaterial kommer garanterat från samma bomullsfällt som kläderna ni har på er. Eran tv och mobiltelefon kommer säkert från Japan eller Kina. I princip allt vi äger är importvaror så varför vara skeptisk just mot strömaterial? Tvärtom är det ju bra att man tar till vara på sånt som annars klassats som skräp! Men snart får ni en utvärdering om hur det fungerar hos djuren för har beställt en förpackning med 30 liter.
#4 det är inte alla som ser elektronik och kläder som förbrukningsvaror.
No-smell suger, det dammar supermycket och luktar fruktansvärt illa enligt mig. Uppsugningsförmågan var inge vidare heller, det började snabbt att lukta konstigt och jag fick en väldans hosta utav det 😕
❤️ Älskade husdjur
Nu har jag testat i ca en månad och är jättenöjd! Har det blandat ca 50/50 med hampaströ. Kan hålla med om att det dammar en del, dock dammar det mycket mindre än kutterspån! Det luktar ingenting och deras gångar är är helt otroliga, eller gångar, dom bygger stora grottor :) Kan varmt rekommenderas! En nackdel är ju dock att det tyvärr är rätt dyrt.
Hörni man får ju respektera vad andra tycker och det gäller åt båda hållen här.
Jag föredrar att handla närproducerat och stödjer att handla ekologiskt även om jag inte alltid har möjligheten att göra det själv. Stödjer allra helst Sverige och svenska bönder för det gynnar oss som land. Därför handlar jag Staben spån som kommer från svenska träd och handlar svensk säd till gerbilernas basmat. Det är ju mitt val liksom, alla behöver inte tänka som mig det är upp till var och en.
MvH Tsunamis
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En film som alla som använder bomull borde se.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus