Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 598 ggr
rebeckakarras
2013-12-28 16:52
0

Orolig

Jag har tre grebilhanar som bor tillsammans. Dem är ungefär nu 6 månader som har bott hos mig i 4 månader nu. Men under den här tiden så har jag fått upp dem 1 gång och dem är fortfarande rädda. Varje gång jag kommer in i rummet så kan dem sitta kvar men och annars bara springa iväg. Jag hade två andra gerbiler innan dem och dem var inte alls så här rädda. Jag är orolig och vet inte vad jag ska göra. Jag har hört att vissa gerbiler kan ha dåligt psyke ovs. Men kan man göra någonting åt saken. Dem har en stor bur men jag förstår ändå inte vad som är felet. Kan någon hjälpa mig!

Rebecka med gerbilerna Rocky, Henry och Raymond.

[VampireGirlElvira]
2013-12-28 18:41
0

Mina gerbilhonor reagerade också så där det första sex, sju, åtta månaden när jag skaffade mig dom. Jag fick gå försiktigt fram till deras bur och när dom kom fram och nosade, så gav jag dom torkade banan bitar som belöning. Och nu när dom kommer fram varje gång dom ser mig så får dom godis. Och på det sättet så har jag fått dom tama.

Zirel93
2014-01-14 01:36
0

Har haft mina 3 pojkar sen slutet av oktober och dem höll på å bli relativt tama ett tag, men sen blev jag sjuk och ville inte hantera dem så mycket och nu är det nästan hopplöst att försöka få pliocka upp dem.
Dem springer fram försiktigt när jag tar ner handen i buren och dem kan komma upp med frambenen och kolla om jag har godis men sen går dem mest bara runt å gräver och sånt.
Så dem verkar inte allt för brydda i att jag har handen i buren men dem visar inte heller något intresse i att komma och bli upp plockade :/

emmlan95
2014-01-14 21:41
0

hade samma problem jag slutade försöka plocka dem jag sate ner handen varje dag för att de skulle få känna lukten av min handen låt din hand vara kvar sett ner handen i buren 2 gånger varje dag och ha en tröja med långa ärmar men en tröja du inte gillar har redan gjort mistaget att en av dem har bititsönder men som jag sa va mina gerbiler precisis lika dant men nu går dem enda upp på axeln och till och med försöker mysa sen går dem ner ge dem lite tid =)

Tsunamis
2014-01-16 15:05
0

Se till att prata med dem också. Kan låta fånigt men de känner igen ljudet med dig så småningom och kombinera det med att ha händerna i buren och röra dig långsamt så kommer de sluta bli rädda. Gerbiler ser nämligen inte särskilt bra därför är rösten bra att använda i sånna här tillfällen.

MvH  Tsunamis