Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 954 ggr
hannapannah97
2014-01-13 08:38
0

Bra bur?

Anne.K
2014-01-13 12:19
0

Jag säger Nej på den frågan. Satsa på ett akvarium istället och ha nätlock till. En gallerbursdel är onödigt och riskerar bara att skada gerbilerna. De tenderar att gallergnaga vilket i sin tur skadar både deras tänder och skaver sönder deras nosar. Och när de klättrar i gallret så riskerar de att fastna med deras långa bakben mellan gallret så de kan skada sig illa.

Satsa på ett akvarium som är minst 100 liter istället så får du garanterat ett bra boende till gerbilerna :) .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

hannapannah97
2014-01-13 12:31
0

Ok tack! :)

linn8
2014-01-13 14:48
0

Håller med Anne. K :)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

hannapannah97
2014-01-13 15:21
0

Ok! :)

Gerbilles
2014-01-13 18:10
0

När jag satte ihop min ena gerbilhane med två små hanar så hade jag överdelen av en gallerbur (alltså bara själva gallerdelen) i akvariet. På bara några dagar så lyckades dom yngre skava bort päls runt nosen på grund av att dom gnagde på gallret. Kan bara tänka mig hur gerbiler som bor i dessa burar hela tiden ser ut runt nosen. Ledsen

Så nej, som sagt är det där ingen lämplig bur. Och förutom akvarium är även SAMLA-lådan (största storleken, 130L) från ikea en billig och bra bur. Dock föredrar jag själv akvarium, tycker det är snyggare. 😛

hannapannah97
2014-01-13 18:40
0

Hmm, mina bor i en bur med galler som överdel och de har fått lite så det ser nästan ut som att de har torkat snor fram vid nosen… Jag visste inte om detta förens igår och nu känner jag mig väldigt dum som inte tagit reda på sådant, jag kan ju bara hoppas att de inte har lidit hela tiden i den buren i alla fall, hade en bur innan som var helt av plast med galler bara högst upp så ska försöka hitta den igen och använda den så att de inte kommer åt gallret, usch vad hemskt…😢

[babsaan]
2014-01-14 03:10
0

Jag har en liknande till mina pojkar, tycker det fungerar underbart.

hannapannah97
2014-01-14 07:30
0

Ok, ja den verkade ju väldigt praktisk pga springytor på toppen och sedan glas där nere så de får gräva osv, men jag ska försöka hitta den gamla buren åt dem :)

Whippetgerbilen
2014-01-14 15:17
1

Har sett många bilder på en sån här bur där halva spånet ligger på golvet……Satsa på ett akvarium istället och inte sånt här dyrt djuraffärstjafs. Du kan hitta billiga akvarium på blocket:) Mycket bättre alternativ:)

Dogs is my world ♥

hannapannah97
2014-01-14 15:21
0

Ok, jag får leta vidare på blocket då för hittills har jag inte hittat något billigt akvarium som är tillräckligt stort tyvärr.. :/

linn8
2014-01-14 15:30
0

Sånna burar fungerar bra tills den dagen dom leker i buren och en råkar komma igenom med en fot… Dom kan fastna och göra sig allvarligt illa med sånna burar. Det händer när man minst anar det!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

hannapannah97
2014-01-14 15:39
0

Ojdå, tack för att du berättade det! :)

Gerbilles
2014-01-14 19:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Här är en bild på hur nosen såg ut på min ena gerbilhane (där det är grått har han skavt bort pälsen). Pälsen växte däremot ut på bara några dagar som tur är. 

Det är inte så himla lätt att veta vad som är rätt och fel, och inte blir det enklare när många djuraffärer brukar rekommendera sådana burar. Det är ju i alla fall bra att du börjar ta reda på mer fakta nu! Men såklart är det bra om du byter ut buren så fort som möjligt. Den buren du beskriver (chansar på att det är en dunabur), funkar absolut. Dock brukar dom vara ganska små, men det är bättre än den du har nu. Du kan ju låta dom bo där tills du antingen skaffar ett akvarium eller en SAMLA-låda.  🙂

hannapannah97
2014-01-14 20:27
1

Ja det är en dunabur jag menar, jag bytte faktiskt pga jag tyckte att dunaburen var för liten men jag ska byta tillbaka såfort jag hittar den, jag trodde jag visste mycket om hur man tar hand om gerbiler men ack så fel man kan ha 😛