Rymmer från hagen
Nu dem senaste gångerna jag har haft mina gerbiler ute så har alltid den ena av mina gerbiler som försöker rymma. Hon har lyckad två gånger att komma över gallret. Det börjar bli lite jobbigt att man måste sitta och vakta henne hela tiden när dem är ute för det är det enda hon försöker göra (ta sig ut). Har ni nått tips på hur man kan göra så hon inte rymmer?
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
skaffa högre galler? vet inte hur högt det du har är, men 50 cm minst brukar vara bra höjd för att minimera rymningar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hur länge brukar de vara i hagen? Finns klättringsmöjligheter och annat skoj? Sandbad? Själv tycker jag det är självklart att man måste ha uppsikt över dem när de är ute och roar sig 🙂 Lösningen i ditt fall kanske är så enkel att de inte behöver eller vill vara ute särskilt länge.
Mina gerbiler är grymma på att båda hoppa över och klättra över gallret även om det är högt. Mitt tips är att skaffa dig ett "gerbilsäkert" rum och stänga dörren in. Har fungerat bra för mig. Nackdelen är att man måste städa mkt före och efteråt och att gerbilerna kan gnaga på möbler, men det är mysigt att ligga på golvet å ha dom där 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Du kan ha dom i badkaret med lite hus, sandbad och leksaker. Hade mina i badkaret första gången förra veckan och dom älskade det! Hade dom på sängen innan eftersom jag tyckte hagen blev lite liten, men min ena gerbil tröttnade på det och började hoppa ner hela tiden så bytte tillbadkaret så dom skulle få lite omväxling :)
#1 vet inte hur högt det är, men det är sånt smådjurs galler hage man köper i djuraffärer #2 tiden varierar från gång till gång. Sist dem var ute var blev det 40 min. Karp leksaker får dem i hagen massa kartong, en träbron, sandbadet och så har jag en handuk som dem gillar att springa under.. #3 jo jag hade tänkt släppa dem löst i vårat badrum här hemma men min mamma sa att badkaret hade vassa kanter så dem fick vara i hagen i badrummet. #4 hade tänk att testa ha dem i badkaret igår men blev sjuk :( så får vänta tills jag blir frisk att testa det.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag har alltid mina i sängen, sen har jag en fåtölj bredvid som dom går över till.