tappa svansen?
Igår kväll fick min syster ett sms av en bekant att jag var tvungen att komma och hämta deras gerbiler för annars skulle dom bli utslängda.
Fick veta att katten även lekt lite med dom och att LITE päls var borta från deras svans. tvingades hämta en liten hamsterpojke där förra veckan som också blivit offer för deras katt.. när jag kom hem såg jag att hans bur var helt blodig och ringde och skällde på idioterna.
När jag kom och hämtade raringarna så såg jag hur illa det var HB:s svans var helt blodig..all päls var bortsliten förutom typ 1,5 cm från svansens början.. Kir hade bara en liten skada på svanstippen.
Under natten blev HB:s svans svart förutom en bit nära där det växer päls..där var det fortfarande rött.
När HB går på hyllan låter det nästan som om man drar en gaffel eller något emot.. han han alltså inte hålla upp svansen eller så. På kir ser det bättre ut.
Sprang in på djuraffären och rådfrågade med en av deras vetrinärer som jag känner sen tidigare när jag praktiserade i där..hon vart väldigt chockad och rekomenderade en sårspray som jag köpte med mig hem..
Såg nu när jag skulle ta bilder att HALVA svansen är borta från HB, kommer den växa ut igen, och om inte kommer han klara sig med sin ''stump''?
Och är det ens OK att ha två hanar ihop..har dåliga erfarenheter av andra handjur som gått okastrerade tillsammans..har två gerbilhonor också (som naturligtvis går i en annan bur)
Gerbiler tappar svansen i självförsvar, nej den kommer inte växa ut. Ja han kommer klara sig med en stump. Men du borde låta en veterinär kolla på dedär så det inte blir infekterat.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Hela svansen var kvar igår kväll..sen nu på morgonen har den svarta biten trillat bort (halva svansen typ)
Var i djuraffären som sagt och pratade med en av vetrinärena som även jobbar i djurbutiken på helgerna..och fick med mig en spray som skulle hjälpa.
Som redan sagt så tappar gerbiler sina svansar i självförsvar. De klarar att leva med en stump. Håll bara koll så det inte blir infekterat. Blir det infekterat så behövs antibiotika. Sedan angående hanar; gerbilhanar lever mycket fredligare med varandra än vad gerbilhonor gör tillsammans. Gerbilhanar brukar man kunna ha i grupper på 3-4 stycken. Medans honor bör man bara ha 2 stycken tillsammans. Honor är mycket mer revirshävdande än hanar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nej vad tråkigt:( Och ja som ovanstående redan har sagt så klarar sig gerbiler med en stump. Jag har två gerbilhanar ihop, funkar jättebra. Du ska nog inte låta dem passa dina djur mer, de verkar ju inte ha någon koll.
Dogs is my world ♥
Som sagt kommer han klara sig alldeles utmärkt, håll bara koll så att det inte blir infekterat. 🙂 Har själv en hane som har tappat lite av sin svans.
Anmäl dom här människorna? Verkar ju helt sjukt, mår riktigt dåligt när jag läser det här. Stackars gerbiler.
Sometimes we must choose between what is right and what is easy
Hur har det gått?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#7 Ena har tappat svansen och tja, dom mår prima nu och tjejen som hade dom innan mig har blivit anmäld.