Tre små jirdar...
…eller de tre små grisarna som jag brukar kalla dem. Låt mig presentera: Neo, Mio och Pop, shaws jird. Det är två kullbröder och så deras lillebrorsa Pop, alla tre kommer från Patricias/Tsunamis avelspar från Holland. De flyttade hit under jullovet. Mycket trevliga killar, så roliga! Jag kan inte öppna buren utan att bli fullkomligt attackerad av små klamrande tassar. Två stora skillnader från mongoliska gerbiler är att de är nattaktiva och att de föredrar att klättra framför att gräva. Burinredningen har blivit därefter!
Skojjigt att se bilder :) Shaws är så himla roliga!
MvH Tsunamis
#4 Ja verkligen! :) De satt stilla i handen i början när de kom hit. Inte nu, nu är det full rulle även i handen! Om man inte plockar upp de på dagen förstås. Då somnar de bara, haha ;) Gärna nära halsen och så måste de bli klappade också, annars duger det inte
Men åh! Jag kommer och jirdnappar dom ;). Så fina!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Så fina! Det jag gillar med Shaws jirdar är att dom är större än gerbiler = mer att gosa med.. 😍
Så söta :3 Jätterolig inredning också!
#6 Eller grisknappar! 🐖
#7 Ja stora är de allt! När man precis hållt i en jird och tar upp en gerbil direkt efter känns det underligt, de blir väldigt små helt plötsligt 😊
#8 Tack! Från zooplus👍
#9 grisknappar? :P
Detta kanske låter som en dum fråga men vad menas med "shaws jirdar"? är det en ras? 🤔
#11 det är en helt annan art :)
Jaha, så gerbiler och "jirdar" är olika arter? :)
#13 Våra gerbiler tillhör släktet jird. Men Shaws jird är en annan art av jird. Våra gerbiler är mongoliska. Förstår du?
Hmm, ja jag tror att jag förstår… 🤔
De ser jättegulliga ut med de stora ögonen 🙂
#10 Hehe jo jag brukar kalla dem grisarna, var därför jag skrev så istället för jirdnappa som du skrev först 😛
#16 Ja jättestora fina ögon har de allihopa 😍