Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 722 ggr
ulrikame
0

min gerbilblandning

detta ger jag mina två gerbiler,

100 g grynblandning (axa)

100 g undulatblandning ( funderar på att öka till 200 g)

30 g brännässla (lösvikts te från grön gåva)

30 g maskrosblad (lösvikts te från grön gåva)

10 g solroskärnor

10 g pumpakärnor.

jag funderar på att testa hallonblad (lösviktste från grön gåva).

har testat röllekate men då hela växten används i torkningen så blir det lätt dammigt av blomman. 

i övrigt är jag väldigt nöjd med blandningen och det verkar även småpluttarna vara :)

Anne.K
0

Det enda jag saknar är kanske mer variation, tex fler olika sorters fröer. Finns ju så mycket man kan lägga till :) . Variation i maten anser jag är väldigt bra så att man verkligen får med olika nyttigheter från de olika sakerna. för varje ingrediens har ju sin egna nyttiga specialité :) .Lite nötter kan också vara bra (fast det kanske du ger vid sidan av? Nötter innehåller en del nyttigheter och kan va bra att ge i lite mindre doser :) .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ulrikame
0

jodå, de får nötter lite nu och då ;)

vad för fler fröer tycker du att det ska finnas?

Anne.K
0

Kommer inte på några såhär på rak arm men kollar du runt lite så kan su se att det finns mycket man kan blanda ner i maten. :). Du kan även torka morötter (som små flingor) och ha i fodret. Torkad persilja. Torkad broccoli etc. Finns som sagt mycket goda och nyttiga saker att tillsätta i maten. Har du någon protein i din blandning?

ulrikame
0

detta innehåller blandningen..

moiz har hjälpt mig att räkna ut

Total vikt: 280 gram
Total mängd protein: 36,2 gram
Procent protein: 36,2/280 ungefär lika med = 13%
Total mängd fett: 21,01 gram 
Procent fett: 21,02/280 ungefär lika med = 7,5%

ulrikame
0

de får även färska örter och grönsaker, björnbär, hallon och blåbär ca tre ggr i veckan…

hirs får de lite nu och då…

pasta och kokt kött får de ibland men det är de inte speciellt förtjusta i…

Anne.K
0

Ah okej :) . Nä men i så fall tycker jag det låter bra iaf. Så länge gerbilerna ser friska och välmående ut på din utfodring så är det bra.

ulrikame
0

är det vanligt att de inte gillar kött???

testade att blanda i lite hirs men det verkar inte ha funkat :(

moawi
1

Solrosfrön, undulatblandningen och pumpakärnorna innehåller alla bra med protein så protein behöver inte nödvändigtvis vara animaliskt i form av kött och fisk :) Ger man det någon ibland i som tilläggsfoder, och även frukt och grönt så kan jag inte tänka mig att det inte får i sig allt de behöver och mer därtill. 

Och precis som du säger Anne så är det bara nyttigt med några nötter och annat mums lite vid sidan om 😃

Men basen ser jättebra ut Ulrika :) Du har verkligen tänkt till, märks att du bryr dig om dina små!

ulrikame
0

har tagit bort röllekan och kommer till att börja med att ge hallon som extra.

röllekan kan vara giftig om man äter den en längre tid så därför har jag tagit bort den helt och hållet…