Motionshjul?
Jag har läst att det inte är så bra att gerbilerna har ett motionshjul i buren, kan någon förklara lite mer varför man inte ska ha det? Jag har haft det hela tiden till mina små pojkar på 3 år, bör jag ta bort det?
Anledningen till att man inte bör ha hjul till gerbiler är att det skadar deras ryggar. Svansen är en förlängning av deras ryggrad och i ett hjul så böjs svansen på ett onaturligt sätt som skadar gerbilen i längden. Så ja du bör ta bort hjulet till dina gerbiler.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Använder dina gerbiler hjulet?
Ok, ja de använder det :)
Okej 🙂
Jag hade ett flygande tefat (http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hamsterhjul/279211) till mina gerbiler i början men jag hade inte fäst det och de välte omkull det och började gnaga på det istället. Tanken att man faktiskt kunde springa på det verkade inte slå dem 🙂
Häftigt, det skulle ju kunna vara något till mina som är vana vid att springa i hjul men nojig som jag är så kommer jag troligtvis att hela tiden tänka på att det är i plast och plast är ju farligt om de får i sig det…
#5 annars kan dom ju ha "tallriken" när dom är ute och springer eller i buren när du ser till så dom inte gnager :)
Ja så kan man ju ha det, smart! Tack för tipsen :)