Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1006 ggr
kaptenanna
0

Grävande mot glaset

Hej!

Vi fick hem våra två gerbiler Morton och Frans för ungefär 3 dagar sen (se denna tråd: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/52c88f298e0e7437c0000630-ny-gerbilagare-ny-pa-forumet?discussions-1). De bor i ett stort terrarium, med mycket spån och en stor och rolig "lekplats" ovan jord. De har gömställen och toalettrullar under spånet och på spånet, sandbad, mat, flera små hus och har ett bo som de själva har byggt och boat. Trots detta så gräver de mot glaset i hörnen av terrariet, och jag undrar därför vad detta kan bero på? De har ju massor av spån att gräva i men trots det så gräver de på glaset. Jag undrar även om det kan uppstå några problem med denna glasgrävning?

Anne.K
0

Hur levde de innan de kom till dig? Hur såg buren ut?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

kaptenanna
0

#1 - De kommer från en väldigt bra djuraffär (ej en mardrömskedja) där de bodde 5 killar från samma kull i samma terrarium. Terrariet de bodde i där var ganska stort och de hade ca. 1dm spån att gräva i. De hade ett trähus, vattenflaska, matskål och sandbad men inte så mycket andra leksaker. De är snart 6 veckor gamla, så de är inte så stora.

Jag är ny på gerbilområdet och dessa är mina första gerbiler, men jag har läst på väldigt länge innan jag skaffade dessa två fina killar. Jag undrar om det kan vara så att brist på aktivering i deras tidigare boende kan ha lett till utveckling av sk. stereotypa beteenden som dom nu fortsätter med fast de har ett mycket välanpassat boende? Om det är så, är det någonting som de kommer att fortsätta med eller finns det en möjlighet att de "växer ifrån" det alltmed tiden går?

Anne.K
0

Understimulerad miljö kan såklart påverka att de utvecklat stereotypa beteenden. Ofta så är det svårt att bli av med dom, däremot brukar man kunna mildra dom genom att erbjuda mycket stimulering. Släng ner mer kartonger, toapapper gammal reklam, räkningar ja allt du kan komma på så kanske de blir mer intresserade av det än att stå och krafsa på glaset.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

kaptenanna
1

Uppdatering: Har gjort om lite i buren! Jag har pysslat ihop ett system av små lådhus och tunnlar under spånet. Nu har glasgrävandet helt försvunnit och de är livligare och nyfiknare än någonsin! :-) Jag ska ta och lägga upp en tråd med lite bilder och pysseltips. :-)

ulrikame
0

kul att de uppskattar det du gjort :)

hoppas att det inte dröjer länge innan du kan lägga upp bilder på et du har gjort :)

jag funderar på att göra två våningar av plywood över hela buren med hål i skivan lite överallt så det blir lite stadigare för de att gräva tunnlar tänkte jag…

hade även tänkt att ha små lådhus på varje våning så det vore kanoners att få se hur du har gjort :)