Hur stor ska buren vara?
Mitt förra inlägg funkade inte, texten försvann… Så jag försöker igen…
Min nuvarande bur är på 50x35x28 och är en dunabur, jag har två stycken små tjejer som heter Vanessa och Livia som bara är 4 veckor och 4 dagar än så länge, hur stor ska buren vara och hur kan jag inreda buren…. Tacksam för svar….

Men ska inte gerbiler vara minst 5 veckor (eller mer) när dom skiljs från mamman????? mm en sån bur räcker till två gerbiler (tror jag ganska säkert iaf) men jag själv skulle försöka få tag på något större :P
Inredningen: ex: grenar (fruktträd, björk) som dom kan gnaga på, hus av trä eller en kruka/urna , toapapper att boa med, massor att gnaga på som toarullar, äggkartonger och snabbmatskartonger osv. Gärna något stadigare och hårdare rör också, kan man fråga om på någon affär t ex, där som säljer ex textiler…
Kolla in burtråden också här på forumet så får du inspiration.
Men ska inte gerbiler vara minst 5 veckor (eller mer) när dom skiljs från mamman?????

Det är sant, minst 5 veckor bör de va då de skilljs från mamman, och minst 6 veckor då de säljs. Ibland kan det dock hända att man säljer 5 veckor gammla gerbilungar också, om den/de ska sättas ihop med en könsmogen hona.
Buren är laglig och fungerar nog bra. Dock tycker jag att gerbiler ska ha större bur, eftersom de är väldigt aktiva djur. Men det bestämmer du själv. ;)

Måtten låter som en miniduna. De gerbiler jag har (bor två o två) har jag i mellandunan som är ca 75 x 45 cm.
Du kan hitta bra begagnade om du vill ha större. Kolla annonser lite överallt (affärer, Blocket, Eniro, här på iFokus mm.) Begagnat avkarie funkar också. Men du ska då inte ha glaslocket utan gör ett lock av finmaskigt nät.

Samla lådorna från IKEA fungerar utmärkt! Rekomenderar dne på 130L, den är ca 80x60cm. :)

Men kan inte gerbilerna gnaga sönder lådan då?

Tja för mig, och anndra som annvänder den verkar dte fungera bra. ;)
Tror isf det är lättare att de gnagar sönder en duna….

Men asså jag har sökt lite på nätet och jag får lixom inte upp något om att det är billiga och bra gerbilburar till salu…:/ För en som jag hittade kostade 800 spänn och det är lite mkt….
En del gerbiler gnager inte på buren medan andra gnager på allt. Men varför inte testa sån där samlalåda från ikea! Kan ju funka hur bra som helst. Man kan ju se till så de har massa annat att gnaga på: grenar, hö, kartonger mm.

Hur får man en sån då?
Blir lite galen på den här sidan, måste typ skicka mina inlägg fem gånger innan de kommer in…

På ikea. ;)

Men vi har ju slängt alla kartonger ifrån när vi var där senaste gången, och vi ska inte köpa ngt nytt än på ett tag, men jag vill ha en bur som jag kan se in till buren utifrån från sidan….

SAMLA lådorna är en serie plastlådor från ikea, de är genomskinliga. Iaf såpass att man kan se igenom lite. ;)

Asså jag vill inte ha någon sån där, men jag har en sån fast gul, vet inte vilken storlek, men jag vill ha en riktig bur, bara billig, någon som har det, lr vet någon djuraffär vid sthlm som har det….
Ska du ha en "billig" bur så ska du ha tur att hitta någon begagnad på Blocket. Zoo-butikerna tar från ca 6-700 kr och uppåt.

okej

Men jag förstår inte, varför vill du inte ha en sån? 
Som Åsa sa så ska du ha riktigt tur om du ska hitta en billig bur, eller akvarium.
Bara jag kommer iväg till Ikea någon dag så ska jag köpa ett par SAMLA-lådor :o) Bra att ha extra.

Ser man igenom plasten då? Och hur ska man fästa vattenflaskan?

*hjälper att putta upp för svar av ngn som vet*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Vad menar du med det?
Borra ett hål i plasten, där du stoppar in pipen, och så kanske du kan tejpa fast ståltråden som håller upp flaskan?
Köp en sån där brun, bred, tejp som man tejpar ihop kartonger med. Den är jätte bra (finns på Biltema).
Har inte testat själv alltså, men tycker det låter som en lösning som borde funka. Sen kan du ju ha ett lock till lådan och borra massor av små hål i så de får luft. Om du inte har tillgång till en borrmaskin, så kan du ta en spik och hamra genom plasten så det blir ett hål.

Oj, tack för förslaget…
Jag själv är inte så händig,
Men det är min pappa…
Jag funderar också på att köpa ett terrarium av min kompis när hon har frågat sina föräldrar, som är ungefär 100x25x30 är de bra mått? Är inte så bra på sånt här…
Det finns vattenflaskor som man fäster med sugproppar.

Terrariet va 80x20 är det för litet för två honor….. har också lite rör som jag kan dra till en annan bur lr om jag får det andra terrariet oxå….. Låter det bra…. lr räcker den med en bur?

Jag hänger upp mina vattenflaskor med en krok av ståltrån över kanten. Dte fungerar jättebra! ;)

Men är 20 cm för smalt för en bur….. Den är 80x20x25 är det för smalt?

Igår fick mina gerbiler spån (första gången för dom) Och imorse när jag vaknade så hade de begravt vattenflaskan under allt spån, och vattenflaskan var tom, jag vet inte hur länge som den har varit tom…. Är det farligt?

Det har hänt mig att dem grävt över vattenflaskan och mycket vatten har försvunnit (ut i spånet) Då har jag bara bytt vatten och tagit bort det blöta spånet.
Jag tror inte det är farligt, då man byter vatten varje dag och dem gräver ju inte över den på en gång. Jag brukar också gräva bort spån om jag ser att det börjar bli mycket under vattenflaskan.