Vad är nyttigt?
Jag har lite problem med att hitta bra och nyttig mat till mina gerbiler.
Har köpt blandpåsar oftast, men det finns mycket i den som dom inte äter. Vilka frön o sånt är nyttigast för gerbiler? Ska åka nu i veckan och köpa mat på lösvikt eller vad man kallar det, haha :)
Brukar ge dom gurka, morot, knäckebröd osv ibland :)
Provade ge dom valnötter förut, det tyckte dom om :D
Du kan ju försöka med lite undulatfrön. det är många gräsfrö sorter i undulatfoder.
Annars så lite
Hirssorter
havre…
Torckade örter :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 fast är hirs verkligen nyttigt?för mina gerbiler är det som godis😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#2 ja du har rätt hirs är mer som godis men nyttigare än nötter och mycket annat :D
mvh, HamsterHamster
jag blandar egen mat
och i den har jag
grynblandning (axa fyra gryner)
undulatblandning
torkad brännässla ( lösviktste från grön gåva)
torkade maskrosblad ( samma som ovan)
torkad rölleka (precis börjat med att det i, från samma som ovan)
solroskärnor
pumpakärnor
#4 Solroskärnor är mycket bättre som godis pumpakärnor också de är så fetthaltiga:) resten är super tycker jag :)
mvh, HamsterHamster
jag har pratat med moiz om blandningen och har väldigt lite av kärnorna jämfört med övriga
Okej, tack så mycket allihopa :D
Mina råttor brukade få Festival förut, men det var mycket frön och sånt i den som dom inte gillade.. Nu har jag provat en ny, som heter Lyx Gnagarblandning. Den innehåller majs, ärtor, cornflakes, skalfri vete, mungbönor, ostronskal, kaninpellets osv :) Dock gillar dom inte pelletsen och sen tror jag det är majsen dom inte gillar, typ platta oranga "flingor". Men dom gröna (ärtorna) älskar dom!
Dom är verkligen kräsna med maten, när jag fyller på skålen så sitter dom och slänger ut det dom inte vill ha.. Haha ^^
#7 Gnagarblandningar som innehåller ordet "lyx" bör man vara lite försiktig med, ibland är de lite för lyxiga och innehåller mycket fett och socker. Det blir lite som att vi skulle äta chips och godis varje dag. Alla lyxblandningar är inte sådana, men många. Bara så att du är uppmärksam på det 🙂
#5 Solrosfrön och pumpakärnor innehåller viktiga fetter och proteiner som är nyttiga för gerbilerna i lagom mängder. En blandning behöver inte vara sprängfylld med kärnor, frön och nötter men de bör inte heller utelämnas helt. Därför tycker jag det är smidigt att ha det direkt i blandningen så slipper man tänka på huruvida de ska få i sig rätt mängder. Men om man verkligen ser till att ge det varje dag som godis så funkar det också, men det är absolut inget fel med att ha det direkt i blandningen heller 🙂 När gerbilerna blir äldre så kan det dock vara en god idé att dra ner på det, då de inte längre har samma behov.